2*3 R'JSTROKEN DWARSPROFIEL RJKSWEG 19 2 2x2 R'JSTROKEN 'luchtstrook de breedte heeft gegeven van ;en toekomstige derde rijstrook, om in de oekomst een langsnaad in deze strook te 'oorkomen. Verbreding tot 2 x 3 rijstroken op de Haringvlietbrug is echter pas mogelijk indien ie thans aanwezige 5 m brede parallelweg rp die brug kan vervallen. Het dwarsprofiel van de brug over de ichutsluizen is wel geschikt voor 2x3 'ijstroken, weliswaar dan zonder vluchtstroken, net instandhouding van de parallelweg. De jverige verbindingswegen op het plein Destaan uit 2 rijstroken met een vluchtstrook. De verlegde parallelweg tussen de overbrug ging en de Haringvlietbrug heeft een asfaltbreedte van 5 m. Rijksweg 19 wordt geleid over verkeers- kokers in de verbindingswegen Flakkee- Hoekse Waard en Brabant - Flakkee; de parallelweg gaat door een afzonderlijke koker. Deze drie kunstwerken konden zonder meer op staal worden gebouwd; in één geval was een grondverbetering van 3 m nodig. De onderdoorgangen N en Z (zie fig. 1), die een lengte hebben van 120 m, zijn 15,50 m breed. Hierin is begrepen een extra breedte voor de nodige zichtlengte, daar de kokers zijn gelegen in horizontale stralen van 400 en 580 m. Bovendien zijn de kokers al op ruime afstand herkenbaar door hun lange vleugelmuren, die in een zeer opval lende rode kleur zijn geschilderd. De kunstwerken zijn vanwege hun lengte ook nog voorzien van een dag- en nachtverlichting. De directe werkzaamheden tot realisering van de huidige wegverbindingen op het plein zijn in feite begonnen in 1972 met de verlenging van de overbrugging van de schutsluizen in 505

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 31