van dat van het oorspronkelijke, zodat er geen voor de scheepvaart hinderlijke stroom- effecten optreden. De hoogte waarop de schuiven in geopende toestand hangen is zo gekozen dat de normale rivierscheepvaart altijd kan passeren. Slechts hoge schepen en bijzondere transporten behoeven te passeren door de schutsluis. De basculebrug over de schutsluis maakt dat er in de sluis geen beperkingen zijn aan de doorvaarthoogte. De eerst aangebrachte, en achttien jaar lang enige schuif placht gesloten te worden wanneer uit de weers- en getijvoorspellingen viel af te leiden dat het waterpeil met de volgende vloed zou oplopen tot boven N.A.P. 2,50 m. De sluitingsmanoeuvre werd dan uitgevoerd op de laagwaterkentering die aan de hoge vloed voorafging. Tijdens een kentering is er namelijk vrijwel geen stroming De stormvloedkering in de Hollandse IJssel in zijn oude gedaante 497

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 23