Fig. 7. Doorsneden van de con- In de aldus gevormde schacht wordt nu
s ruotie 'pijlers gefundeerd op onderwaterbeton aangebracht met een dikte
PJtten' van 6 a 8 m, waarna de put tot 4 m vanaf de
bovenkant van de betonrand wordt gevuld met
zand of grind. Is het onderwaterbeton vol
doende verhard, dan hangt de Catamaran
een pijlerwand in de bouwkuip op die ook
op een werksteiger in de werkhaven
Schelphoek is geprefabriceerd. De bouwkuip
wordt leeggepompt en aan de bovenzijde van
de put wordt een gewapend-betonconstructie
gemaakt, die voor de verbinding van put en
pijler moet zorgen. De kuip wint men
vervolgens terug.
Nu is de onderbouw van een pijler gereed
en kan de uit twee kokerliggers bestaande
bovenbouw worden geplaatst. Deze liggers,
waarvan de zwaarste 1200 ton weegt, worden
aan de wal gefabriceerd en op een ponton
DOORSNEDE A-A
(PUT EN PIJLER)
DOORSNEDE C-C
(PULER EN SCHUIF)
DOORSNEDE B-B
(DORPELBALKEN EN BOVENROKERS)
DOORSNEDE D"D
(PUT)
449