\olkerak. Een criterium voor de mate waarin
c 3 alternatieven de verkeersstroom beïn-
oeden, zijn ae gekapitaliseerde kosten voor
ce Nederlandse bedrijven. De toegevoegde
aarde is bij de binnenscheepvaart namelijk
ceen bruikbare maatstaf voor het analyseren
v an de effecten van de alternatieven. Als
scenario voor de verkeersstromen zijn be-
:aande prognoses voor de binnenscheepvaart
cebruikt die onder andere zijn gebaseerd
t p nationale en internationale economische
c ntwikkelingen.
I ij elk alternatief verschilt het aantal sluizen,
t n de lengte van de vaarroutes; ook de
c etijden en de stromingen zullen als gevolg
an de Deltawerken telkens anders zijn.
\erschillen in deze factoren veroorzaken
\3rschillen in kosten van het goederen-
t ansport per binnenschip. Vermenigvuldiging
van deze kosten per schip met het aantal
vaartuigen geeft de totale kosten van de
binnenvaart per jaar op elke route. Optelling
van de kosten per route levert de totale
kosten bij C3, D4 en A3. Van deze totale
kosten komt 27% voor rekening van Neder
landse bedrijven. (Zie scorekaart 8).
Recreatie en ruimtelijke inrichting
De alternatieven leveren verschillen op in
bruikbare strand- en oeverlengte, visstand en
aantal ligplaatsen voor recreatievaartuigen.
Ook de getijbeweging zal van invloed zijn op
de ontwikkeling van de recreatie, en ook die
zal onder invloed van het gekozen alternatief
geheel verschillend zijn. (Scorekaart 9).
De belangrijkste recreatievormen in het
Deltagebied zijn de strand- en oeverrecreatie,
LAADVERMOGEN IN MLN. TON
VOLKERAK
SLUIZEN
SLUIS KATS
KAN.DOOR
WALCHEREN
SCHELDE -
RIJNVERBINDING
KAN. DOOR Z. BEVELAND
KREEKRAK
SLUIZEN
435