nunus Varderingen 1 inuari - 1 april 1976 t De werken van het Deltaplan V Hkerak D rde schutsluis en inlaatsluis In de verslagperiode zijn alsnog ei ge werkzaamheden uitge- vc rrd. Het gehele werk was re ds opgeleverd op 15 decem- be 1975. Gi eidedammen, voorhavens, to eidingsgeulen en storte- bt den voor de inlaatsluis er de jachtensluis Dt specie uit de noordelijke vc rhaven van de jachtensluis er de noordelijke toeleidings- gt il naar de inlaatsluis is geheel w ^gebaggerd. Tevens is het bi rehorende glooiingwerk g. eedgekomen. Het verkeer tu sen Brabant en Flakkee kan gebruik maken van de nieuwe w gen. In uitvoering is thans de re onstructie van het kruispunt H. iegatsplein. T deidingswerken naar de d< de sluis en de jachtensluis D werk werd gegund aan M nnesmann (Nederland) B.V. te Dintelmond. In de verslag- pe iode is de nieuw te maken pc itiesteiger gereed gekomen. Be gonnen is nu met het maken ve nieuwe infoposten ten be- hi ve van de scheepvaart aan d Votkerak-zijde en met het h' en van betonpalen ten be ft eve van looppaden aan de H lands-Diepzijde van de dt de sluis. B ouwershavense Gat B uw van een doorlaatsluis D uitvoering van de doorlaat- sl is verloopt volgens het door dc aannemer ingediende werk- 1 I schema. Ongeveer de helft van het beton is verwerkt. De betonpalen en damwand- schermen voor de vleugels aan de zeezijde zijn reeds aange bracht. Tijdens de uitvoering van het betonwerk valt een dui delijke toeneming van het water- bezwaar binnen de bouwput te constateren. Dit heeft er toe geleid dat de bemaling aan de zeezijde van de bouwput met 2 bronnen moest worden uitge breid, waardoor het totale aantal bronnen op 50 kwam. Daar bij het dimensioneren van de bron bemaling voor het maken van de bouwput in eerste instantie was uitgegaan van maximaal 45 bronnen moesten het vermogen van de bemalingsinstallatie en het noodaggregaat aangepast worden. In overleg is besloten middels een staat van meer werk het stortebed aan de zeezijde geheel en het stortebed aan de Grevelingenmeerzijde inclusief stalen damwandvleugels gedeel telijk in een vervroegd stadium uit te voeren. Het water in de bouwput kan daarna 1,5 a 2 m hoger stijgen, hetgeen een kos tenbesparende invloed zal hebben op de exploitatie- en stroomkosten van de bronbema- Iingsinstallatie. Inmiddels is een voorstel ingediend voor het aanbesteden van de benodigde schuiven voor de doorlaatsluis. Oosterschelde In verband met de onzekerheden rond de afsluiting van de Oosterschelde, werd besloten in de afbouw van de bouwputten enige wijziging te brengen. Het op diepte brengen van de bouwputten werd gestopt; de cutterzuiger werd eind januari afgevoerd. Bovendien werd besloten beide putten open te houden, zodat iedere put is voorzien van een soort sluitgat. Wat niet strikt noodzakelijk was werd eveneens uitgesteld, bij voorbeeld het leggen van werk- wegen en het maken van een gedeelte loswal. De andere werkzaamheden, - asfaltbekleding, betonblokken- glooiing, teenconstructie, kraag stukken - werden voortgezet; ze kwamen in de verslagperiode nagenoeg gereed. Nu rest alleen het egaliseren van terreinen en dijkvakken, die zullen worden afgedekt met klei. Damaanzet Schouwen Het binnenbeloop van de hoog waterkering en het werkterrein met de aangrenzende taluds zijn afgewerkt met een kleibekleding. De inlaag wordt ontgraven tot een hoogte van N.A.P. Het ont graven zand wordt verwerkt op de asfaltbekleding voor het vormen van een duinregel ten westen van de hoogwaterkering. De werkzaamheden aan de ge- leidedam ten oosten van de damaanzet worden voortgezet. In de kern van de geleidedam werden fosforslakken recht streeks uit aanvoer en uit het depot in de haven Roggenplaat verwerkt. Na het profileren van de kern werd steen 10/60 en steen 300/1000 in de afdeklaag verwerkt. Aanvoer materialen De aanvoer van gebroken steen slag 20/40 voor het maken van steenasfalt en steenasfaltmatten kon in deze periode worden be ëindigd. De aanvoer van stort- steen werd voortgezet. Begin februari werd de aanvoer van fosforslakken hervat. De slakken werden deels over geslagen in depot bij de haven Schelphoek en deels met bak ken naar de in aanbouw zijnde geleidedam gevaren. C. De werken ten noorden van Hoek van Holland (periode 1 jan. 1975 - 1 jan. 1976) Waddenzee Drie toegangswegen die de toe komstige onderhoudsweg langs de te verhogen noordelijke zee dijk zullen verbinden met het achterliggende gebied zijn vol tooid en opgeleverd: de weg langs het Noordpolderkanaal, de weg 'Kleine Huisjes' en de weg 'Kaakhorn'. 351

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1976 | | pagina 57