nunus
Varderingen
1 inuari - 1 april 1976
t De werken van het Deltaplan
V Hkerak
D rde schutsluis en inlaatsluis
In de verslagperiode zijn alsnog
ei ge werkzaamheden uitge-
vc rrd. Het gehele werk was
re ds opgeleverd op 15 decem-
be 1975.
Gi eidedammen, voorhavens,
to eidingsgeulen en storte-
bt den voor de inlaatsluis
er de jachtensluis
Dt specie uit de noordelijke
vc rhaven van de jachtensluis
er de noordelijke toeleidings-
gt il naar de inlaatsluis is geheel
w ^gebaggerd. Tevens is het
bi rehorende glooiingwerk
g. eedgekomen. Het verkeer
tu sen Brabant en Flakkee kan
gebruik maken van de nieuwe
w gen. In uitvoering is thans de
re onstructie van het kruispunt
H. iegatsplein.
T deidingswerken naar de
d< de sluis en de jachtensluis
D werk werd gegund aan
M nnesmann (Nederland) B.V.
te Dintelmond. In de verslag-
pe iode is de nieuw te maken
pc itiesteiger gereed gekomen.
Be gonnen is nu met het maken
ve nieuwe infoposten ten be-
hi ve van de scheepvaart aan
d Votkerak-zijde en met het
h' en van betonpalen ten be
ft eve van looppaden aan de
H lands-Diepzijde van de
dt de sluis.
B ouwershavense Gat
B uw van een doorlaatsluis
D uitvoering van de doorlaat-
sl is verloopt volgens het door
dc aannemer ingediende werk-
1 I
schema. Ongeveer de helft van
het beton is verwerkt.
De betonpalen en damwand-
schermen voor de vleugels aan
de zeezijde zijn reeds aange
bracht. Tijdens de uitvoering
van het betonwerk valt een dui
delijke toeneming van het water-
bezwaar binnen de bouwput te
constateren. Dit heeft er toe
geleid dat de bemaling aan de
zeezijde van de bouwput met 2
bronnen moest worden uitge
breid, waardoor het totale aantal
bronnen op 50 kwam. Daar bij
het dimensioneren van de bron
bemaling voor het maken van de
bouwput in eerste instantie was
uitgegaan van maximaal 45
bronnen moesten het vermogen
van de bemalingsinstallatie en
het noodaggregaat aangepast
worden. In overleg is besloten
middels een staat van meer werk
het stortebed aan de zeezijde
geheel en het stortebed aan de
Grevelingenmeerzijde inclusief
stalen damwandvleugels gedeel
telijk in een vervroegd stadium
uit te voeren. Het water in de
bouwput kan daarna 1,5 a 2 m
hoger stijgen, hetgeen een kos
tenbesparende invloed zal
hebben op de exploitatie- en
stroomkosten van de bronbema-
Iingsinstallatie. Inmiddels is een
voorstel ingediend voor het
aanbesteden van de benodigde
schuiven voor de doorlaatsluis.
Oosterschelde
In verband met de onzekerheden
rond de afsluiting van de
Oosterschelde, werd besloten in
de afbouw van de bouwputten
enige wijziging te brengen.
Het op diepte brengen van de
bouwputten werd gestopt; de
cutterzuiger werd eind januari
afgevoerd. Bovendien werd
besloten beide putten open te
houden, zodat iedere put is
voorzien van een soort sluitgat.
Wat niet strikt noodzakelijk was
werd eveneens uitgesteld, bij
voorbeeld het leggen van werk-
wegen en het maken van een
gedeelte loswal.
De andere werkzaamheden,
- asfaltbekleding, betonblokken-
glooiing, teenconstructie, kraag
stukken - werden voortgezet;
ze kwamen in de verslagperiode
nagenoeg gereed.
Nu rest alleen het egaliseren
van terreinen en dijkvakken, die
zullen worden afgedekt met klei.
Damaanzet Schouwen
Het binnenbeloop van de hoog
waterkering en het werkterrein
met de aangrenzende taluds zijn
afgewerkt met een kleibekleding.
De inlaag wordt ontgraven tot
een hoogte van N.A.P. Het ont
graven zand wordt verwerkt op
de asfaltbekleding voor het
vormen van een duinregel ten
westen van de hoogwaterkering.
De werkzaamheden aan de ge-
leidedam ten oosten van de
damaanzet worden voortgezet.
In de kern van de geleidedam
werden fosforslakken recht
streeks uit aanvoer en uit het
depot in de haven Roggenplaat
verwerkt. Na het profileren van
de kern werd steen 10/60 en
steen 300/1000 in de afdeklaag
verwerkt.
Aanvoer materialen
De aanvoer van gebroken steen
slag 20/40 voor het maken van
steenasfalt en steenasfaltmatten
kon in deze periode worden be
ëindigd. De aanvoer van stort-
steen werd voortgezet.
Begin februari werd de aanvoer
van fosforslakken hervat. De
slakken werden deels over
geslagen in depot bij de haven
Schelphoek en deels met bak
ken naar de in aanbouw zijnde
geleidedam gevaren.
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
(periode 1 jan. 1975 - 1 jan. 1976)
Waddenzee
Drie toegangswegen die de toe
komstige onderhoudsweg langs
de te verhogen noordelijke zee
dijk zullen verbinden met het
achterliggende gebied zijn vol
tooid en opgeleverd: de weg
langs het Noordpolderkanaal,
de weg 'Kleine Huisjes' en de
weg 'Kaakhorn'.
351