zijn kan een zorgvuldige analyse van het
stroombeeld al vaak aangeven welke punten
in het ontwerp kritiek kunnen zijn, gegeven
een volledig inzicht in de consequenties van
alle combinaties van schuif- en waterstanden.
De vormgeving van en het stroombeeld in de
lekspleten is namelijk juist bij de tussen
posities van de schuif vaak gecompliceerd
doordat de afdichtstrippen vrijkomen van
de aanslag, en er water onder, boven en
zijdelings langs de schuif stroomt. Bovendien
treden in de sponningen in het algemeen
belangrijke stromingen op als gevolg van
drukverschillen boven en onder de schuif. De
trillingen die kunnen ontstaan geven vaak
aanleiding tot lawaai, tot verhoogde slijtage
van wielen en afdichtstrips en dus tot veel
onderhoud en tijdelijke buitenbedrijfsteiling;
behalve dat leiden ze tot schade aan de
'eting van trillingen ten
je Ige van lekstroming aan de
)ei dendeur van de schutsluis
e h, na de revisie in 1958
rillingen bij overstromend
;pbellen ontstaan die vervolgens weer
ioderen.
erdelen van schuiven kunnen zelf-excite-
de trillingen opwekken doordat de stro-
g door de trilling zelf een variërende
ilshoek krijgt; bij een kritieke invalshoek
deze variatie een grote krachtsverande-
tengevolge hebben.
:aatste voorbeeld geven we het geval dat
urbulentie, die voor een groot deel door
schuif zelf wordt opgewekt, de schuif
amisch belast. Door het brede frequentie-
rtrum worden altijd één of meer resonan-
equenties van de schuif bereikt, waardoor
a opslingering ontstaat,
de problematiek van stootbelastingen
nen we in dit artikel slechts summier
an.
rzover de trillingsmechanismen bekend
189