Onderzoekmethoden met betrekking tot krachten en trillingen bij de schuiven van de stormvloedkering De stormvloedkering in de Oosterschelde heeft als doel de veiligheid van het achter liggende gebied te verzekeren. De beweeg bare schuiven van de constructie moeten bij opkomend buitenwater gesloten kunnen worden en ze moeten dan in staat zijn de maximaal te verwachten waterstand met bijbehorende golfbelasting te keren. Bij de technische en economische evaluatie van de schuiftypen die voor de kering in aanmer king komen bleken behalve de klassieke hefdeur nog twee typen schuif aantrekkelijk te zijn. Deze laatste typen, de roosterschuif en de tolklepkering, zijn nog niet eerder of nog niet in deze afmetingen toegepast. In dit artikel worden nu de onderzoekmethoden besproken die ter beschikking staan om nieuwe schuiftypen vooraf te toetsen op belasting en mogelijijke trillingen, twee ver schijnselen die maatgevend zijn voor de vormgeving en de sterkteberekening. Hoewel op het gebied van waterkerende schuiven een zeer grote ervaring is opge bouwd, zowel in ons land als in vele andere landen, is het dynamisch gedrag van schuiven nog steeds niet voorspelbaar; dit geeft aan leiding tot een voortdurende stroom van publicaties omtrent theorie en onderzoek resultaten. Inderdaad zijn de verschijnselen die samenhangen met trillingen en dynami sche belasting vrij complex. Daar komt bij dat de oorzaken van trillingen veelsoortig kunnen zijn. We geven enkele voorbeelden. Wordt een schuif onder- en overstroomd dan ontstaan in het zog alternerende wervels in een regelmatig patroon, die in vakkringen bekend staan als de Van Karmanwervelstraat. Dit zog geeft een dynamische belasting op de schuif. Ligt de resonantietrilling van de schuif in de buurt van de wervelfrequentie, dan kan het wervelpatroon bijgestuurd wor den, waardoor de aanstoting puur periodiek wordt en synchroon plaatsvindt over de gehele constructie. Niet alleen de schuif maar ook de onderdelen kunnen zo in trilling geraken. Het kan ook voorkomen dat bij een over- stortende schuif luchtinsluiting optreedt. De straal kan dan sterk gaan klapperen (fig. 1) en de combinatie verend luchtkussen/straal kan gaan rondzingen, net als bij een microfoon/ versterker/luidsprekercombinatie het geval is. Men spreekt dan van zelf-exciterende of teruggekoppelde trillingen. Is de schuif ook enigszins elastisch, dan wordt dit verschijnse versterkt; in sommige gevallen kan het veren de medium lucht zelfs afwezig zijn. Hoewel bij zelfexcitatie de groei van de amplituden altijd wel aan een grens is gebonden kunnen toch grote krachten optreden, genoeg om als vuistregel te stellen dat zelf-exciterende trillingen altijd vermeden moeten worden. Zelf-excitatie kan ook voorkomen bij lekstro- ming door kleine spleten (foto 1). Dit ver schijnsel is al lang bekend. Toch is pas zeer onlangs een enigszins volledige verklaring van het mechanisme gevonden. Op het ogen blik loopt er in het Waterloopkundig Labora torium een onderzoek naar deze zaken als onderdeel van het pakket Toegepast Weten schappelijk Onderzoek van de Rijkswaterstaat Soms ziet men stootbelastingen optreden als het wateroppervlak steil tegen de constructie slaat, zodat het water zeer plotseling afge remd moet worden. Dit verschijnsel kan ontstaan bij golven, maar ook wanneer een watersprong tegen een schuif aanloopt, of als bij momentaan zeer lage waterdrukken 188

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 26