De verdere ontwikkelingen
in het ontwerp van de caissons
en hun afsiuitmiddelen
onderzoek naar de caissons in de storm-
dkerina van de Oosterschelde en naar
Jaarin op te nemen beweegbare afsluit-
delen is, zoals in het vorige Bericht ver-
d werd, in eerste aanleg uitzonderlijk
ed opgezet. Alle denkbare oplossingen
den in de eerste studieperiode snel ver-
id; al spoedig bleven drie typen caissons
drie typen schuiven over als opvallend
^Ibelovender dan de overige.
ontwikkelingen in het ontwerp van de
ssons en hun afsiuitmiddelen zijn echter
g niet afgesloten, en tot een bepaalde
ize is het nog niet gekomen. Het is in dit
dium zelfs niet uitgesloten dat er alsnog
ossingen van een ander type in aanmer-
g komen voor nader onderzoek. De pro-
men die zich bij het verdere onderzoek
i de drie typen caissons - de open bak,
e halve bak en de venturivorm - en drie
'f en schuiven - roosterschuif, hefschuif en
>1 leppen - en hun verschillende mogelijke
c ibinaties nog zullen voordoen, zouden
ic erdaad kunnen leiden tot het zoeken naar
0 andere varianten. Dat zou vooral kunnen
e jeuren wanneer de onderzochte typen grote
ie eilijkheden zouden gaan opleveren bij bij-
j rbeeld de vormgeving van de sluitgaten, de
ii rmingen over de drempel zowel tijdens
1 na het plaatsen, of het plaatsen zelf en
t daarbij voorkomende manoeuvres. Voors-
e ids is het verder onderzoek echter beperkt
de hier genoemde typen. In dit artikel
;en uitgaand van deze varianten nadere
bedelingen worden gedaan over de ver-
ïillende mogelijkheden die bestaan voor
vormgeving van de sluitgaten en in ver-
nd daarmee van de vorm en de afmetingen
n de caissons en het type afsiuitmiddelen.
ge maanden geleden zijn, om een inzicht
<rijgen in de kostengevoeligheid en de
nningsproblemen, binnen dit raam zeer
baal een zeer groot aantal ontwerpva-
ten bekeken. Hierbij werd uitgegaan van
verschillende wintersluitgatvormen, die
kleinere of grotere inbaggeringen in de
u, ige sluitgaten vergden,
i eze profielen konden drie verschillende
caissontypen geplaatst worden, terwijl de
sluitgaten tevens door middel van tunnels,
blokkendammen of tijdelijke caissons horizon
taal vernauwd konden worden.
Als afsiuitmiddelen in de caissons werden
de drie eerdergenoemde typen beproefd, alle
zowel enkel als dubbel uitgevoerd. Het werd
dus een globaal onderzoek van niet minder
dan 360 varianten. Dit onderzoek gaf enige
aanwijzingen betreffende het verband tussen
het doorstroomprofiel en de kosten van de
verschillende onderdelen, zoals het beton,
de bewegingswerken, de natte werken en
dergelijke, en leverde dus ook inzichten op
inzake het verband tussen het doorstroompro
fiel en de totale kosten van de afsluiting.
Deze gegevens waren nodig om het ontwerp
een bepaalde richting uit te sturen.
Zo bleek het gebruik van hefschuiven een
aantrekkelijk alternatief, zeker als een dub
bele kering toegepast moet worden. Ook
bleek, wat trouwens voor de hand ligt, dat
de kosten toenemen naarmate het uiteindelijk
doorstroomprofiel toeneemt. De studie was
zo opgezet dat in één variant alle drie de in
beschouwing genomen afsiuitmiddelen ge
plaatst konden worden. Als er roosterschuiven
werden toegepast, resulteerde dat in ver
mindering van de effectieve doorstroom-
opening met 50%; hefschuiven hadden daar
entegen geen vernauwing van de door-
stroomopeningen tot gevolg.
Eén variant is onderzocht op zijn mogelijk
heden bij het minimale profiel dat nodig is
om te Yerseke een tijverschil te behouden van
2,30 m, bij compartimenteringsmodel C3.
Omdat deze oplossing aantrekkelijk leek,
besloot men de studie voortaan vooral op
deze situatie te richten.
181