nder de kosten verstaat men de additionele isten die nodig zijn om ieder alternatief te rwezenlijken, uitgedrukt in geld, hulpmidde- n of personeel, In ons voorbeeld: voor meer >ntrole op het naleven van de verkeersregels oet men politieagenten aan het werk zetten, ?n schaarse categorie, die anders ter be- hikking zou zijn om de misdaad te be rijden. 3 maatstaf is een uitdrukking voor de schaal e aangeeft in hoeverre de doelstelling wordt reikt. Als de doelstelling in ons voorbeeld u zijn het verminderen van het aantal ver- :3rsslachtoffers, dan zou de juiste maat n het aantal gespaarde levens. De plaats n ieder alternatief moet dan op deze schaal orden bepaald. Een alternatief als 'strenge "itrole gedurende een jaar op de maximum- elheid' zou op deze schaal een score van i qrotere doelen breder diepte'-. gebied van detail besluitvorming overweging beleidsanalyse '."systeem engineering".-' bijv": geintegreerd damont'werp "component engineering" bijv: caisson ontwerp onderzoeken ontwikkeling bijv: grondmëqhanisch onderzoek izend halen als het effect bestond in dui- nd gespaarde levens. ■t criterium is een beslissingsformule die ngeeft welke combinaties van kosten en reikt effect een alternatief het aantrekke- '<st maken. Een gebruikelijk criterium is het aximaliseren van het bereikte effect voor sn vast kostenniveau. Het criterium van laximaal effect tegen minimale kosten is ver- idelijk, maar jammer genoeg onmogelijk, et model of de modellen vormen niet anders an de middelen waarmee we het effect en e kosten van de verschillende alternatieven oorspellen. Het gebruik van een enkel model f een serie van modellen voor een bepaald 'obleem wordt uitsluitend bepaald door de omplexiteit ervan. e ervaring heeft geleerd dat een analytisch aslissingsmodel voor complexe problemen absoluut onontbeerlijk is. Het wordt erg moeilijk goede beslissingen te nemen, laat staan de best mogelijke, als doelstellingen en criteria verward worden en er een diffuus beeld ontstaat van de relatie tussen de kosten en het bereikte effect. Fig. 2 laat zien hoe de verschillende elementen van dit beslissings raamwerk worden gecombineerd om de alter natieven op volgorde van verkiesbaarheid te krijgen. Er blijkt ook uit hoe belangrijk model len voor de beleidsanalyse zijn en hoe centraal de functie is die zij hierin vervullen. Een model is een afbeelding van de werke lijkheid. Het omvat de met betrekking tot het onderzochte probleem meest relevante fac toren en de meest wezenlijke oorzaak-gevoig- relaties daartussen. Afhankelijk van het soort probleem zal het meest geschikte model bestaan uit een stel wiskundige vergelijkin gen, een computerprogramma of zelfs een serie tekeningen. De vorm van het model wordt bepaald door de vraagstelling. Het meest geschikte model van de werkelijkheid voor het maken van een uitstapje zal een topografische kaart of een stadsplan zijn, afhankelijk van de vraag of we in de natuur gaan wandelen of de bezienswaardigheden van een stad gaan bekijken. Zoals hierboven reeds gesteld, is de bedoeling van het model om steun te geven bij het voorspellen van het effect en de kosten van een aantal alternatie ven. Om nog even bij het in de aanvang ge bruikte voorbeeld van de verkeersveiligheid te blijven: Het model moet in dat geval helpen antwoord te geven op vragen als: hoeveel botsingen worden volgend jaar voorkomen wanneer wij de omvang van het politietoezicht verdubbelen; de antwoorden wijzen ons, hopelijk, de weg bij ons handelen in dat deel van de wereld waar het model een afbeelding van vormt. Maar waarom prefereren wij de meer objec tieve en systematische benadering met behulp van een model voor het voorspellen van de kosten en effecten van de alternatieven boven een intuïtieve of onderdeelsgewijze benade ring? In de eerste plaats omdat het aantal factoren dat de resultaten bepaalt zo groot is dat hun onderlinge relaties niet allemaal in beschouwing genomen kunnen worden zonder de hulp van de formele structuur van een model. Ten tweede omdat sommige maat regelen effecten hebben die wij intuïtief ver keerd beoordelen, en waarvan de ware aard pas blijkt wanneer ze in het model onderzocht worden. Sommige types vangrail bijvoorbeeld, beperken het aantal dodelijke ongevallen, maar vergroten het aantal ongelukken. Ten derde omdat de onderlinge afhankelijkheid 169

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 7