Oc terscheide Oi ïaanzet op het eiland Sc ouwen 3r )te gedeelten van het werk as de damaanzet op Schouwen - ie technisch werd beschre- re in Bericht 73 (augustus 1? 5), p. 159 v. - kwamen in de re slagperiode gereed. Onder m er kwam men klaar met al h mijnsteen- en zandklapwerk. Ir het gedeelte tussen de onder- w terkaden en de bestaande zc ewering werd zand geklapt tot o geveer N.A.P. 3 m. D mijnsteenkade, die moet re ken tot een hoogte van N.A.P. 2,50 m, werd vanaf de aanzet b het bestaande duin in ooste- li e richting voortgezet. De k de aan de oostzijde van het w rkterrein werd opgebouwd uit ft iforslakken. Eind juli was men zc ver dat kon worden begonnen rr 5t het zandpersbedrijf. Ook d arbij werkte men van west n ar oost. In de teen van het w iterbeloop werd steen 60/300 kc verwerkt, en ingegoten met g itasfalt. De mijnsteen van het iterbeloop werd tot op N.A.P. 4 m afgewerkt, en vervolgens a gedekt met gepenetreerde S' ren 10/60 kg. Het zandbeloop d t daarop aansluit werd tot op N A.P. 6 m onder profiel a jewerkt, en afgedekt met een a altbekleding. Aanvankelijk rr esten de asfaltprodukten w rden aangevoerd vanuit Goes. B gin augustus kwam een a caltmolen in bedrijf op het w rkterrein bij de damaanzet. H If augustus kon worden be- g nnen aan de duinverzwaring. E werd vanaf de duinaanzet in w stelijke richting voortgewerkt. H 't zand werd onder profiel a 'ewerkt en afgedekt, tot een n eau van N.A.P. 2,50 m m t gepenetreerde steen 10/60 k daarboven, tot N.A.P. 6 m, rr ;t asfaltbeton. Vóór de teen v het beloop werd een giet- a altslab gelegd. D geieidedam ten oosten van d. werkhaven werd verder op- g rouwd met geklapt zand. V r de teen van het water- fa.. oop van de damaanzet en O' op het onderwaterbeloop ze ve werden steenasfaltmatten ge egd door het omgebouwde asfaltschip Jan Heymans. Dit werk heeft geduurd van begin augustus tot eind september. In de werkhaven Schelphoek wer den de voor deze bodembe scherming nodige wapenings- netten gemaakt. In verscheidene havens werd ondertussen onderhoudsbagger- werk uitgevoerd. Begin septem ber was men daarmee klaar. In grote hoeveelheden werden fosforslakken, steenslag, mijn steen en stortsteen aangevoerd ten behoeve van de werken in de Oosterschelde. Grotendeels werden de aangevoerde materia len in depot opgeslagen voor later gebruik. Bij de werkhaven Schelphoek werd voor dit doel een gebaggerde put in gebruik genomen. Bouwputten De aanleg van de twee bouw putten waarin de caissons van de stormvloedkering zullen wor den geconstrueerd, werd in de verslagperiode voortgezet. De noordelijke bouwput, die grenst aan de Schaar van Rog- genplaat, werd vooral aan de noord- en oostzijde verder afge werkt. Over een lengte van 1150 meter werden kraagstukken en glooiingen van steenasfalt aan gebracht, tot het niveau van N.A.P. 2,50 m. Er werd 1400 meter mijnsteen kade gebouwd, waarachter zand werd geklapt. Aan de noorde lijke dijk werd het zand al ge deeltelijk op N.A.P. 9 m gebracht. De zuidelijke bouwput grenst aan de Roompot. De noordelijke en een gedeelte van de zuide lijke dijk werden met zand opgespoten. Aan de zuidelijke dijk worden thans kraagstukken en glooiingen van steenasfalt aangebracht, ook hier tot N.A.P. 2,50 m. Een groot gedeelte van deze bouwput is reeds tot op de vereiste diepte gecutterd. Dijkverhogingen Als complement van haar besluit om de Oosterschelde af te slui ten met een beweegbare storm vloedkering nam de regering de beslissing dat de bestaande waterkeringen langs de Ooster schelde partieel zullen worden aangepast aan de gewijzigde situatie. Deze aanpassing, zo preciseerde de minister later, zal moeten worden gerealiseerd in zo'n tempo dat nog vóór 1980 voldoende veiligheid is verkre gen om het uitstel van de Oosterschelde-afsluiting tot on geveer 1985 met een gerust hart te kunnen aanvaarden. Als ont- werpcriterium geldt een storm met een kans van voorkomen van eens in enkele honderden jaren. Bepalend voor de kruin hoogte van elk dijkgedeelte zullen verder de gebruikelijke factoren zijn, zoals de storm- streek en de breedte van het voorland. Om de uitvoering van de werken binnen het tijdschema mogelijk te maken werd het Bouwbureau Dijkversterkingen Oosterschelde opgericht. Het bureau wordt bijgestaan door een stuurgroep en twee technische adviesgroe pen, een Zeeuwse en een Noordbrabantse. De taak van de stuugroep is, het gehele project op bestuurlijk niveau te begelei den en de voortgang ervan op de voet te volgen en zonodig te stimuleren. Begonnen werd met een inven tarisatie van de toestand van de hoogwaterkeringen in het betref fende gebied. Op een paar detailkwesties na is deze inven tarisatie klaar. Verwacht wordt dat de thans ter beschikking staande gegevens voldoende nauwkeurig zijn om er bestek ken voor dijkverzwaringen op te kunnen baseren. De bestekken worden in overleg met de betrokken waterschap pen opgemaakt door het Bouw bureau. De aanbesteding en gunning van de bestekken ge schiedt door het hoofd van het bureau. De grondverwerving en de daarbij te pas komende schadeloosstellingen en ont eigeningen verlopen volgens een speciale procedure. Het Rijk belast zich met deze taak, en draagt het aangekochte na voltooiing der werken tegen de formele koopsom van f 1,- over aan de waterschappen. Het grondmechanisch onderzoek voor de werken die nog in 1975 worden uitgevoerd, is gereed. Op het ogenblik is onderzoek gaande voor die dijkvakken die in 1976 zullen worden verhoogd. We geven een opsomming van 223

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1975 | | pagina 61