Gevolgen van het herziene plan
van afsluiting voor de reeds
uitgevoerde werken
Ivorens in te gaan op de gevolgen van de
jwijzigde plannen voor de reeds uitgevoerde
erkonderdelen in de mond van de Ooster-
helde, is het goed om na te gaan of men
ior het nieuwe werk hetzelfde tracé zou
bben gekozen als het thans bestaande,
dien men daarin geheel vrij zou zijn ge
rest.
Bericht 47 (februari 1969) worden een
ntal tracés voor de Oosterscheldedam
i gen eikaar afgewogen. Op grond van de in
c it artikel gegeven beschouwingen en over-
gingen werd zowel vanuit waterloopkundig
grondmechanisch oogpunt de voorkeur
geven aan het gekozen tracé C boven de
dere twee. Dit tracé voldeed tevens goed
n de eisen van technische uitvoerbaarheid.
n van de doorslaggevende overwegingen
i de tracékeuze was de veiligheid van de
i ordbevelandse oever. Bij het gekozen
t cé liep die het minste gevaar. Nu deze
er langer aan de huidige stroom en
r arna doorlopend aan een enigszins geredu-
erde stroom wordt blootgesteld blijft de
orkeur voor het gekozen tracé dus gehand-
afd.
wijziging van het afsluitingsplan voor de
usterschelde heeft een groot aantal ge-
igen voor de reeds uitgevoerde werk-
iderdelen.
an het oude plan zijn de werkeilanden
oordland, Neeltje Jans en Roggenplaat, het
amvak Geul en de damaanzet Noord-Beve
nd gereedgekomen. Dientengevolge zijn er
het tracé nog drie stroomgeulen over, de
oompot, de Schaar van Roggenplaat en de
ammen. In het oude damtracé van deze drie
:uitgaten is reeds een bodembescherming
.angebracht bestaande uit zooistukken van
3 of 100 m lengte. Aan weerszijden van deze
.ooistukken ligt een deel van de vaste-ballast-
;tukken - blokkenmatten en steenasfaltmatten
met een lengte van 200 m. Deze bodem-
jescherming volgt het natuurlijke geulprofiel.
Nog enkele andere werken werden reeds
uitgevoerd ten behoeve van het oude plan,
oals het plaatsen van de pylonen voor de
kabelaansluiting, het maken van een bouwput
voor een doorlaatsluis in het werkeiland
Noordland en de aanleg van betonblokken-
terreinen op Noord-Beveland, Schouwen en
het werkeiland Roggenplaat.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat de drie
werkeilanden en het damvak Geul ook geheel
in het nieuwe plan passen.
Zoals in het volgende artikel wordt toegelicht
zullen de werkeilanden Neeltje Jans en
Noordland en het damvak Geul ,aan de zee
zijde de begrenzing vormen van de grote
bouwputten voor de caissons. Met de uit
voering van de bouwputten kan nu mede zo
snel worden aangevangen omdat deze delen
van de Oosterscheldedam reeds waren uit
gevoerd.
De gevolgen van de wijziging van de plannen
zijn het ingrijpendst voor de in de drie sluit-