bereikte resultaten is inmiddels een ontwerp
gemaakt voor een verdichtingsschip. Voor dit
doel zai een van de blokkenvaartuigen worden
omgebouwd, die bij de bouw van de haven
mond te Hoek van Holland zijn gebruikt.
Het ontwerp toont een schip aan de zijde
waarvan acht trileenheden van een bok zijn
afgehangen door tussenkomst van deinings-
compensatoren. De trillichamen worden met
behulp van kabels op de bodem neergelaten.
Zij worden daarbij, en ook tijdens de ver
dichting van de bodem, met behulp van een
uithouderconstructie op dekhoogte geleid, en
door een verplaatsbaar rek op de bodem
gesteund (zie figuur 3).
De verdichting van de bodem van een sluitgat
geschiedt in de tracérichting van de dam.
Het schip wordt dus, nadat een raai van acht
punten is verdicht, haaks op de raairichting
verhaald. Daardoor blijven de stromings-
drukken op de onderscheiden trillichamen en
dus ook de ankerkrachten beperkt.
Het grind voor de grindpalen wordt met beun
schepen aangevoerd en gelost in een beun
schip dat permanent aan het verdichtings
schip is verbonden aan de zijde tegenover die
waar de trillichamen zijn opgehangen. Het
verdichtingsschip verkrijgt daardoor meteen
een grotere stabiliteit. Aangezien voornamelijk
de dichtheid van het jonge zeezand te gering
wordt geacht zal de bodem van de sluitgaten
tot de onderkant van deze geologische for
matie worden verdicht. In de praktijk be
tekende dit dat de verdichting maximaal
moest worden doorgezet tot N.A.P.-35 m. Op
grond van de voorlopige resultaten van de
verdichtingsproef zijn de onderlinge afstanden
van de verdichtingspunten voorlopig bepaald
op 4 m. Indien in de praktijk zou blijken dat
bij het trillen met meerdere trillichamen tege
lijkertijd grotere respectievelijk kleinere ver
dichtingsresultaten worden behaald, zullen
deze afstanden alsnog worden vergroot of
verkleind. De totale lengte waarover de ver
dichting in de drie sluitgaten zal plaatsvinden
is ongeveer 3,5 km. De breedte van de ver-
dichtingsstrook zal worden aangepast aan de
nader vast te stellen caissonbreedte; ze zal
vermoedelijk ongeveer 80 m bedragen.
De tolerantie in de plaatsbepaling van het
schip is op enkele decimeters gesteld. Het
schip verkrijgt een daarmede overeenstem
mend plaatsbepalingssysteem.
Het verdichtingsschip kan behalve ter op
lossing van de funderingsproblemen van de
caissonstormvloedkering ook worden ingezet
ter verkleining van de kansen op zettings
vloeiingen langs de randen van de bodem
beschermingen.
103