Vorderingen
1 oktober 1974-1 januari 1975
A. De werken van het Deltaplan
Volkerak
Derde schutsluis, inlaatsluis en
jachtensluis
In de afgelopen periode heeft
men een begin gemaakt met de
uitbreiding van de noordelijke
voorhaven ten behoeve van de
derde sluis. Het vrijkomende
zand wordt grotendeels gebruikt
voor het aanvullen van de
sluisterreinen. De opbouw van
de peilers van de inlaatsluis
werd voortgezet. Met het sluis-
hoofd aan de Hollands-Diep-
zijde van de jachtensluis werd
een begin gemaakt. In zeven
velden van voorgespannen
liggers van de overbrugging
van de sluizen heeft men de
ruimte tussen de liggers aan
gevuld met beton. Nu dit
klaar is, moeten er nog beton-
aanvullingen komen in drie
velden.
Ook is men begonnen met de
constructie van gebouw K, een
dienstgebouw voor de Rijks
waterstaat en voor de Politie te
Water.
Verkeerskokers op het Helle
gatsplein
Dit werk verloopt bijzonder
voorspoedig. Alle tunnelmoten
voor de noordelijke zowel als
de zuidelijke verkeerskokers
zijn klaar. Van het middelste
kunstwerk zijn de vloeren ge
stort. Men is nu een bekisting
aan het stellen voor het op
gaande werk.
Geleidedammen, voorhavens,
toeleidingsgeulen en storte-
bedden voor de inlaatsluis en
de jachtensluis
Er is nu 1 530 000 m3 specie
gebaggerd uit de toeleidings-
geul en de voorhavens. De
bouw van de geleidedammen is
gereed, voorzover ze liggen
buiten de zuidelijke ringdijk
van de bouwput. Men is nu be
gonnen aan het gedeelte van
de geleidedammen buiten de
noordelijke ringdijk.
Brouwershavense Gat
Bouwput voor de doorlaatsluis
Zowel de westelijke als de
oostelijke ringdijk zijn klaar
gekomen. Daar de westelijke
ringdijk nu tijdelijk de functie
van hoofdwaterkering vervult
kan het damlichaam ontgraven
worden. Alleen moeten de
wegen op de binnenberm van
de dam nog intact gelaten
worden totdat de wegverhar
dingen op de oostelijke ringdijk
zijn aangebracht. Wanneer die
zijn voltooid kan het verkeer
over de oostelijke ringdijk
worden omgelegd, en kan het
gehele damlichaam worden
ontgraven. Alle bekledingen
van de dam, met uitzondering
van de wegverhardingen, zijn
opgenomen en afgevoerd. De
meeste afkomende materialen
asfaltbeton van bermen en
taluds, en gepenetreerde stort-
steen - zijn verwerkt langs de
havendam van de in de nabij
heid van het werk gelegen
haven Middelplaat.
De mijnsteen die bij het ont
graven van de dam vrijkomt
wordt afgevoerd naar de werk-
haven Schelphoek. Aanvankelijk
was men van plan de mijnsteen
op te slaan in de haven Middel
plaat en omstreeks 1977 op
nieuw te gebruiken voor het
maken van aansluitingen van
het damlichaam met de dan
voltooide sluis. Bij de Ooster-
scheldewerken is echter binnen
kort behoefte aan mijnsteen,
reden waarom de mijnsteen
daarheen wordt afgevoerd.
Het bij het graven van de bouw
put vrijkomende zand - om
streeks 600 000 m3 - wordt af
gevoerd en gebruikt voor het
vormen van depots en het
maken van een duinregel.
De depots komen op verschil
lende plaatsen langs de Greve-
lingenzijde van de Brouwers-
dam. In totaal zullen ze 500 000
m3 zand gaan bevatten, waarvan
300 000 m3 voor inrichtings
werken van het Grevelingen-
meer en 200 000 m3 voor het
later aanvullen van de bouwput.
In de duinregel die aan de zee
zijde van de Brouwersdam
wordt gevormd, wordt het res
terende zand verwerkt. In totaal
is tot nu toe 150 000 m3 zand
ontgraven en afgevoerd; voor
het grootste gedeelte naar de
depots aan de Grevelingenzijde
van de Brouwersdam. Om het
zand beneden de grondwater
stand te kunnen ontgraven is
een bemaling nodig. Over de
vereiste capaciteit van de be
maling, en de situering van de
bronnen is advies gevraagd
aan het Rijksinstituut voor
Drinkwatervoorziening. Op
grond van dit advies zullen in
totaal 40 bronnen worden ge
plaatst met elk een capaciteit
van 50 m3/sec bij een opvoer-
hoogte van 35 m. Tot nu toe zijn
16 bronnen aangebracht, waar
mee de waterstand plaatselijk
tot N.A.P. -5 m is verlaagd.
55