de doorlaatsluis, moet worden doorgebaggerd, worden in plaats van draadkorven en slab, kraagstukken aangebracht. Deze kraagstukken worden tijdens laag water in het werk gemaakt. Oosterschelde De samenstelling van wape- ningsnetten voor de steenasfalt- matten in de fabriek op het werkterrein van de haven Schelphoek is in de afgelopen periode zonder stagnaties voortgezet. De wapeningsnetten zijn bestemd voor de randbe- Foto: De werken in het Volkerak, september 1974 zinking in het sluitgat Hammen. De randbezinking ten oosten van de in dit sluitgat geplaatste pylonen is in de verslag periode gereedgekomen. Door het asfaltschip 'Jan Heymans' werden 44 steenasfaltmatten, elk 155 m lang, vervaardigd en afgezonken. Daarna werd het schip verhaald en is begonnen met het aanbrengen van de randbezinking ten westen van de pylonen. In de Roompot ging men verder met het leggen van betonblokkenmatten. In deze periode werden totaal 40 stuk ken van 200 x 30 m afgezonken. Een gedeelte ervan werd met staalslakken of grind afgestort. Vanaf 1 februari 1974, het begin van het leggen van deze vaste ballaststukken, tot aan het einde van deze periode werd totaal 552 000 m2 gelegd. De werkzaamheden aan de bouw van de kabelbanen zijn vanwege de politieke ontwikke lingen rond de Oosterschelde stilgelegd. In de werkhaven Neeltje-Jans werd stortsteen 60-300 kg aan gevoerd en in depot gelost. In de werkhaven Schelphoek werd steenslag 20/40 mm aan gevoerd, bestemd voor de ver vaardiging van steenasfalt matten. Deze steenslag werd deels rechtstreeks uit aanvoer overgeslagen in elevatorbakken en deels in depot gelost. In de werkhaven Noordland werden grind en staalslakken aangevoerd en verwerkt op de bodembescherming van de Roompot. In deze haven werden ook fosforslakken aangevoerd en in depot gelost.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 57