de doorlaatsluis, moet worden
doorgebaggerd, worden in
plaats van draadkorven en slab,
kraagstukken aangebracht.
Deze kraagstukken worden
tijdens laag water in het werk
gemaakt.
Oosterschelde
De samenstelling van wape-
ningsnetten voor de steenasfalt-
matten in de fabriek op het
werkterrein van de haven
Schelphoek is in de afgelopen
periode zonder stagnaties
voortgezet. De wapeningsnetten
zijn bestemd voor de randbe-
Foto: De werken in het
Volkerak, september 1974
zinking in het sluitgat Hammen.
De randbezinking ten oosten
van de in dit sluitgat geplaatste
pylonen is in de verslag
periode gereedgekomen. Door
het asfaltschip 'Jan Heymans'
werden 44 steenasfaltmatten,
elk 155 m lang, vervaardigd en
afgezonken. Daarna werd het
schip verhaald en is begonnen
met het aanbrengen van de
randbezinking ten westen van
de pylonen.
In de Roompot ging men
verder met het leggen van
betonblokkenmatten. In deze
periode werden totaal 40 stuk
ken van 200 x 30 m afgezonken.
Een gedeelte ervan werd met
staalslakken of grind afgestort.
Vanaf 1 februari 1974, het begin
van het leggen van deze vaste
ballaststukken, tot aan het
einde van deze periode werd
totaal 552 000 m2 gelegd.
De werkzaamheden aan de
bouw van de kabelbanen zijn
vanwege de politieke ontwikke
lingen rond de Oosterschelde
stilgelegd.
In de werkhaven Neeltje-Jans
werd stortsteen 60-300 kg aan
gevoerd en in depot gelost.
In de werkhaven Schelphoek
werd steenslag 20/40 mm aan
gevoerd, bestemd voor de ver
vaardiging van steenasfalt
matten. Deze steenslag werd
deels rechtstreeks uit aanvoer
overgeslagen in elevatorbakken
en deels in depot gelost.
In de werkhaven Noordland
werden grind en staalslakken
aangevoerd en verwerkt op de
bodembescherming van de
Roompot. In deze haven werden
ook fosforslakken aangevoerd
en in depot gelost.