woningsconcentraties als Rotterdam-Zuid,
Ridderkerk en Zwijndrecht grenzen aan de
hoofdwaterkering. Bovendien is er vooral
langs langs de noord- en oostrand buiten
dijks, en soms ook binnendijks, veel indus
triële bedrijvigheid. Dit alles maakt het nodig
dat voor de opstelling van dijkversterkings
plannen heel veel en uitgebreid overleg moet
worden gepleegd. Ook vergt de aankoop van
gronden en de afbraak van bebouwing veel
tijd. Tijdige planning van alle werkzaamheden,
die aan de eigenlijke dijkversterking vooraf
gaan, is een vereiste, mede in verband met de
zorg voor de vervangende woonruimte voor
hen wier woningen moeten worden
afgebroken.
Hoewel er bij de opstelling van een tijd
schema van wordt uitgegaan dat de volgorde
van de versterking van de verschillende dijk-
de gemeente Ridderkerk heeft een lange tijd
van voorbereiding gevergd. Wijziging van de
inzichten omtrent hetgeen voor de streek de
meest wenselijke oplossing is, heeft hier een
rol gespeeld. Men was het er wel spoedig over
eens dat niet de bestaande, met een wijde
boog diep landwaarts lopende waterkering
versterkt moest worden, maar dat een nieuwe
waterkering moest worden aangelegd, onge
veer evenwijdig aan de rivier de Noord. Het
heeft echter verschillende jaren geduurd
alvorens er een gemeenschappelijke mening
was gevormd over de wenselijkheid of nood
zaak ten behoeve van de scheepvaart een
keersluis in de nieuwe waterkering aan ie
brengen ter plaatse van de kruising met de
haven van Ridderkerk.
Ten slotte is echter besloten om geen sluis
te bouwen maar in de mond van de haven
vakken wordt bepaald naar de voor elk tijdvak
vast te stellen noodzaak, blijkt het in de
praktijk bijzonder moeilijk om de voorop
gestelde prioriteiten te handhaven. Voor
sommige dijkvakken blijkt de voorbereidings
tijd naderhand te kort geraamd te zijn, omdat,
om een voorbeeld te noemen, in afwijking
van de planning het grondmechanisch onder
zoek veel uitgebreider moet worden verricht
dan aanvankelijk was gedacht, of omdat het
overleg met de plaatselijke autoriteiten en
belanghebbenden vanwege de ingewikkeld
heid der problemen veal langer duurt dan
was verwacht. Voor andere dijkvakken loopt
het allemaal wat vlotter en daar wordt het
dijkversterkingswerk dan eerder uitgevoerd
dan men verwachtte.
De versterking van de hoofdwaterkering in
een afsluitdam te leggen. De hoofdwater
kering zal daardoor in de toekomst ononder
broken doorlopen ongeveer evenwijdig langs
de linkeroever van de rivier de Noord.
Het tracé van de nieuwe rivierdijk brengt
enige buitenpolders en buitengronden binnen
de hoofdwaterkering van IJsselmonde; de
haven van Ridderkerk wordt erdoor afge
sloten van het scheepvaartverkeer op de
rivier de Noord.
Voor de afdamming van de haven en de
indijking van enige terreinen is op grond van
de uit 1904 daterende wet op de droog
makerijen en indijkingen aan het Waterschap
IJsselmonde een concessie verleend. In deze
concessie is beschreven hoe de afsluiting van
de haven tot stand mag worden gebracht, en
welke aanvullende werken moeten worden
uitgevoerd.
SCHIEDAM
VLAARDINGEN
ROTTERDAM
KRIMPEN
HOOGVLIET
RIDDERKERK
RHOON
BARENDRECHT
HENDRIK
IDO
AMBACHT
HEERJANSDAM
525