b schikbare verhaalsysteem van ankers, d aden en lieren en met behulp van de voor- z; ningen voor de juiste plaatsbepaling, zoals ri htbakens op de wal, tellurometers en giro- k mpas, zo goed mogelijk in de juiste positie zi n gebracht en moet de zinkbalk aan de s aaldraadkabels van de mat zijn bevestigd. Ir tien de stroomsnelheid van de nog lopende e niet meer dan maximaal 0,5 m per seconde b draagt en ook de stroomrichting gunstig vt ardt geacht, wordt de zinkbalk met de rr at afgerold tot de balk 2 m boven de bodem h ngt. De juiste positie van de zinkbalk moet d. n verkregen worden door manipulaties met d lieren van de achter- en stuurdraden van d zinkbalk. Nadat de zinkbalk zo goed n agelijk is afgezonken wordt de ligging ervan g controleerd met de echo-peilinstallatie en d arna zonodig gecorrigeerd door met de draden op de balk bij te sturen, hetgeen al dan niet gepaard gaat met een wijziging in de positie van het schip. Heeft de zinkbalk tenslotte de juiste ligging op de bodem, dan kan de mat op de bodem worden uitgerold; het schip wordt daarbij over de mat verhaald. De snelheid van het schip moet tijdens deze manoeuvre aangepast zijn aan de snelheid van het afrollen omdat ook in deze fase van het werk de kromte straal van de mat niet te klein mag worden en ook op de mat met zinkbalk niet te grote krachten mogen worden uitgeoefend, waar door de mat beschadigd zou kunnen worden, dan wel de zinkbalk over de bodem zou kunnen worden versleept. Nadat ook de staartbalk aan de grond is gekomen en door duikers de overlap van de D Jan Heijmans' in het sluitgat H mmen, gefotografeerd vanaf ht t bordes van een kabel- di sagtoren mat op de reeds gelegde bodembescherming is gecontroleerd aan de hand van op de matten aangebrachte markeringen, wordt de verbinding tussen de staartbalk en de mat pneumatisch ontgrendeld en wordt de staart balk weer opgetrokken. Vervolgens verhaalt men het schip achterwaarts, totdat het voor schip ongeveer verticaal boven de zinkbalk is gemanoeuvreerd. Op dat tijdstip wordt - nu met een losdraad - de verbinding tussen zink balk en mat verbroken, waarna de balk kan worden opgehaald. Het leggen van zo'n steenasfaltmat duurt, af hankelijk van weersomstandigheden, deining en golf, ongeveer drie uur. De gehele proce dure wordt ononderbroken gevolgd met de echo-peilinstallatie. 373

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 51