b schikbare verhaalsysteem van ankers,
d aden en lieren en met behulp van de voor-
z; ningen voor de juiste plaatsbepaling, zoals
ri htbakens op de wal, tellurometers en giro-
k mpas, zo goed mogelijk in de juiste positie
zi n gebracht en moet de zinkbalk aan de
s aaldraadkabels van de mat zijn bevestigd.
Ir tien de stroomsnelheid van de nog lopende
e niet meer dan maximaal 0,5 m per seconde
b draagt en ook de stroomrichting gunstig
vt ardt geacht, wordt de zinkbalk met de
rr at afgerold tot de balk 2 m boven de bodem
h ngt. De juiste positie van de zinkbalk moet
d. n verkregen worden door manipulaties met
d lieren van de achter- en stuurdraden van
d zinkbalk. Nadat de zinkbalk zo goed
n agelijk is afgezonken wordt de ligging ervan
g controleerd met de echo-peilinstallatie en
d arna zonodig gecorrigeerd door met de
draden op de balk bij te sturen, hetgeen al
dan niet gepaard gaat met een wijziging in
de positie van het schip.
Heeft de zinkbalk tenslotte de juiste ligging
op de bodem, dan kan de mat op de bodem
worden uitgerold; het schip wordt daarbij
over de mat verhaald. De snelheid van het
schip moet tijdens deze manoeuvre aangepast
zijn aan de snelheid van het afrollen omdat
ook in deze fase van het werk de kromte
straal van de mat niet te klein mag worden en
ook op de mat met zinkbalk niet te grote
krachten mogen worden uitgeoefend, waar
door de mat beschadigd zou kunnen worden,
dan wel de zinkbalk over de bodem zou
kunnen worden versleept.
Nadat ook de staartbalk aan de grond is
gekomen en door duikers de overlap van de
D Jan Heijmans' in het sluitgat
H mmen, gefotografeerd vanaf
ht t bordes van een kabel-
di sagtoren
mat op de reeds gelegde bodembescherming
is gecontroleerd aan de hand van op de
matten aangebrachte markeringen, wordt de
verbinding tussen de staartbalk en de mat
pneumatisch ontgrendeld en wordt de staart
balk weer opgetrokken. Vervolgens verhaalt
men het schip achterwaarts, totdat het voor
schip ongeveer verticaal boven de zinkbalk is
gemanoeuvreerd. Op dat tijdstip wordt - nu
met een losdraad - de verbinding tussen zink
balk en mat verbroken, waarna de balk kan
worden opgehaald.
Het leggen van zo'n steenasfaltmat duurt, af
hankelijk van weersomstandigheden, deining
en golf, ongeveer drie uur. De gehele proce
dure wordt ononderbroken gevolgd met de
echo-peilinstallatie.
373