p oduktie-platform en een geperforeerde buis v or de waterkoeling van de warme steen- a faltmat, alvorens zij wordt opgerold. Boven h t produktieplatform is langsscheeps een k aanbaan met loopbordessen aangebracht, v aarover een traverse kan bewegen die op h ar beurt weer is voorzien van een vaste en e >n verrijdbare bovenlooptakel, beide met een h fvermogen van 16 ton. In de taatsen aan de o en van het casco aan het vooreinde van het s hip is de matrol - die 17,10 lang is en een d ameter heeft van 8 m - opgelegd. De t weging van de rol en daarmede ook het op- e i afspoelen van de steenasfaltmat geschiedt rt et aan weerszijden van de rol op het casco c plaatste hydraulische vijzels met elk een ti ikvermogen van 250 ton. De rol wordt lang- z am rondgewenteld door afwisselende wer- k ig van deze vijzels op de rol. B rvendeks vindt men ook het centrale be- d aningshuis, de keuken en de messroom, e n laboratorium, was- en magazijnruimten e nog een vulstoftank voor 300 ton vulstof. C a het dek zijn zes verhaallieren geplaatst, d ie op het achterdek voor het hekanker en tv ee achter-zijankers en drie op het voordek v or het boeganker en twee voor-zijankers; 0 - het achterdek staat verder een drietrom- n ellier en op het voordek een viertrommel- li r (met twee reservetrommels), van waaruit d manipulaties met de zinkbalk tijdens het It jgen van de steenasfaltmat worden ge- r geld. D elektrische energie wordt geleverd door d.ie hoofddiesels van 660 pk, waarop gene- r, :oren van 550 KVA zijn aangesloten, een d esel van 248 pk met een aansluitende g nerator van 220 KVA en een diesel van 1 5 pk, met erop aangesloten een generator v n 87,5 KVA. V jor de vereiste nauwkeurige plaatsbepaling ii de dwarsrichting van het schip maakt men g bruik van een elektromagnetisch systeem et Tellurosysteem 1200, zie Bericht 41, s gustus 1967, pag. 35 en 36) en van het g rokompas. Voor de plaatsbepaling in langs- r hting oriënteert men zich op aan de wal s aande richtbakens. Vanuit het midscheeps geplaatste bedienings- h is worden de verschillende op het schip a nwezige installaties, zoals de ankerlieren, d asfaltinstallatie, de transport- en verwer- k gsinstallatie en de vijzels voor de rotatie v a de matrol centraal bediend. In dit bedie- n igshuis kunnen de activiteiten op het schip vi irden gevolgd op de monitor van het ge- s aten televisiecircuit, dat op het vaartuig is a ngebracht en waarvan de camera's op de n eest strategische punten zijn opgesteld. Ook kan in het bedieningshuis de zink- manoeuvre worden geregistreerd, waarvan de gegevens worden opgenomen door een echo- peilinstallatie die beweegbaar in de onder zijde van het schip is aangebracht. De ombouw van de Jan Heymans is overigens zodanig uitgevoerd dat het schip in de be perkte tijd van ongeveer twee weken weer voor zijn oorspronkelijke functie - het aan brengen van gesloten bodembeschermingen van asfaltmastiek door een stortpijp naar de bodem - kan worden ingericht. Vervaardiging van de steenasfaltmatten Voor de vervaardiging van de matten is een gedetailleerd draaiboek opgesteld. Het zou te ver voeren hier op alle details nader in te gaan, maar de hoofdlijnen van het produktie- verloop willen we toch graag met u volgen. De vervaardiging van de matten zal geschie den terwijl het schip in het sluitgat voor anker ligt. Zand en steenslag worden dan vanuit de aangelegde depots op het haventerrein van de werkhaven Schelphoek met beunschepen naar de Jan Heymans aangevoerd en met behulp van de overslagkraan in de daarvoor bestemde silo's overgeslagen. De haspels met filterdoek, waarvan de baanbreedte 4,75 m bedraagt, worden vanuit het magazijn in de werkhaven op een zolderbak naar de drij vende fabriek vervoerd en daar met de traverse in de taatsen geplaatst. Op dezelfde wijze vindt de aanvoer en de opslag op het schip plaats van de haspels met wapenings gaas. Dit gaas, dat vanuit de fabriek in rollen ter breedte van 4 m, 3,80 en 4,80 m naar de werkhaven is aangevoerd, is te voren in een assemblageruimte op de werkhaven tot de vereiste breedte van 16,60 m samengeknoopt en op de lengte van het te maken zinkstuk afgeknipt. Een haspel met 200 m gaas weegt ongeveer 11 ton. Het menggietasfalt wordt samengesteld uit 60 plaatzand, 20 zwakke vulstof, 10 asfaltbitumen 270/330 en 10% geblazen asfaltbitumen 85/40. Het bitumen is gemengd in de raffinaderij. Het eindprodukt, steen- asfalt, heeft een samenstelling van 80% steenslag (20/40 mm) en 20% menggietasfalt. Het steenasfalt wordt in twee fasen in de zelfde menginstallatie bereid; eerst wordt het menggietasfalt geproduceerd bij een tempe ratuur van 140° Celsius en een viscositeit van circa 400 Poises, en daarna vindt menging plaats van het gietasfalt met de steenslag, bij een temperatuur van 110° Celsius. Het berei dingsproces verloopt als volgt. Het zand wordt na in de droogtrommels te zijn ge droogd en verwarmd via de warme ladders 367

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 45