De nrichting van de Jan Heymans Orr Jat de Jan Heymans tot 220 m lange zink- stu! ken moet fabriceren, en ze bovendien oo nog moet uitleggen is het bestaande ca o verlengd, en wel met 27,60 m. De ifmetingen van het schip zijn zo gewijzigd, da de stabiliteit nu voldoende is om de ver eis e nauwkeurigheid bij het leggen van de str ken onder normale werkomstandigheden te aranderen. Deze nauwkeurigheid is ge- de rieerd als een toegelaten speling op de bo em van 1 m, bij golven van 50 cm hoogte en en periode van 4 seconden en bij stroom- sn heden tot 1 m per seconde. De hoofd- afi etingen van het schip zijn thans ten ge olge van de verbouwing: lengte 97,20 m, br> edte 23,30 m en holte 5,15 m. De werkdiepgang, die onder meer afhankelijk steenasfalt per uur en die bestaat uit een overslagkraan met een hijsbereik van 10 ton op 18 m, vier silo's voor de opslag van 150 ton zand en 150 ton steenslag, twee droog- trommels, twee warme ladders voor het drogen van respectievelijk het zand en de steenslag, twee roerketels met een inhoud van respectievelijk 25 ton en 50 ton voor de opslag van het menggietasfalt, en een lift voor het transport van het menggietasfalt vanuit de onderste roerketel naar de hooggeplaatste menginstallatie. De andere zijde van het dek wordt in beslag genomen door een installatie voor de vervaardiging van steenasfaltmatten. Ze bestaat uit een horizontaal produktieplat- form dat als een hellingzate afloopt naar de matrol aan de voorzijde van het schip, en uit twee transportbakken die het steenasfalt langs respectievelijk ter bakboord- en stuurboord- BODEMBESCHERMING 200 300 400 500 600 is an de hoeveelheid ballast in de ballast- tai ks en de op het schip opgeslagen bouw- m, erialen, bedraagt gemiddeld 2,50 m. In he casco zijn een aantal droge tanks ge- pl 1st, alsmede diverse tanks voor de opslag va zout-waterballast en voor drinkwater; vo ts vindt men er twee bitumentanks voor de jpslag van totaal 300 ton bitumen, twee vu toftanks voor totaal 340 ton vulstof, vijf br idstoftanks voor 40 ton gasolie en 120 ton stc jkolie, drie machinekamers en ruimten vo de elektrische en hydraulische instal- lat s, verwarming, compressoren en berging. He casco bergt daarnaast ook nog 13 man- scl ippenverblijven waarin totaal 24 personen ku ien overnachten. Bo1 andeks staat op de ene helft van het schip de sfaltproduktie-installatie opgesteld, die eei capaciteit heeft van ten minste 250 ton 700 800 900 1000 1100 1200 m zijde van het schip aangebrachte railbanen vervoeren van de menginstallatie naar twee steenasfalt-verdeelwagens, die zich over twee traversen dwarsscheeps boven het produktie- platform kunnen verplaatsen. Boven het produktieplatform zijn voorts haspels met filterdoek geplaatst en nietmachines die de banen van het filterdoek moeten verbinden tot de vereiste breedte van 17 m, een haspel voor het afwikkelen van het 16,60 m brede wapeningsgaas en twee voorraadhaspels voor wapeningsgaas, ondersteuningen voor het afleggen van lege haspels, vier boven elkaar geplaatste rekken voor de berging van de betonblokken die nodig zijn voor de rand- verzwaringen van de steenasfaltmatten, een spijkerrol die remkracht op het zinkstuk moet leveren tijdens het oprollen van de steen- asfaltmat op de matrol via het aflopende 365

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 43