De steenasfaltmatten zouden ook wel in een nieuwe fabriek op de vaste wal kunnen wor den gemaakt, bijvoorbeeld op het haven terrein van de werkhaven Schelphoek, en ook kunnen worden gelegd met een speciaal daarvoor ontworpen vaartuig. Daarmede zou echter de 'Jan Heymans', het werkvaartuig van de B.V, Bitumarin dat zulke uitstekende diensten heeft bewezen bij het aanbrengen van gesloten bodembeschermingen van asfalt- mastiek bij de afsluiting van het Brouwers- havense Gat en het Haringvliet, buiten gebruik komen; mede in verband met de contractuele verplichtingen tussen het Rijk en de aannemer zou dat niet wenselijk zijn. Op grond van onder meer economische beschouwingen en de overweging dat een drijvende zinkstukkenfabriek die ook de stukken afzinkt, desnoods ook nog als reserve zou kunnen invallen in het sluitgat Roompot, is besloten de 'Jan Heymans' daartoe om te bouwen. Deze beslissing lag des te meer voor de hand omdat aan dit schip nadat het in 1971 in de haven van het werkeiland Noord- land was gekapseisd, toch grote restauratie werkzaamheden zouden moeten geschieden; bovendien zou het om als asfaltschip een grotere werkdiepte met de stortpijp te ver krijgen, in elk geval moeten worden verbreed. Deze verbreding van het casco die in verband met de doorvaart door sluizen beperkt moest blijven tot 23,80 m, maakt het tevens mogelijk om zinkstukken te fabriceren met een breedte van 17 m, waardoor het aantal overlappen in de bodembeschermingen beperkt kan blijven. Constructie van de steenasfaltmatten De 17 m brede matten, die in lengte zullen variëren van 150 tot 200 m worden samen gesteld van steenasfalt, dat met een dikte van 12 cm in twee lagen op polypropeen- filterdoek wordt aangebracht. De maaswijdte van het filterdoek is afgestemd op een als gemiddelde voor het zand in de Ooster- schelde aangenomen korreldiameter van 150 micron. De matten zijn aan de kopranden verzwaard met betonblokken, zodat de rande i van de bezinking de te verwachten bodem verdiepingen zullen kunnen volgen. Per rand zijn twee blokken 13 cm minder hoog ge maakt dan de andere, zulks met het oog op de overlap van het ene stuk op het andere. Het gewicht van de randverzwaringen be draagt 810 kg per meter, dat is totaal 5,6 ton per randverzwaring over de gehele breedte van het stuk. Omdat de matten tijdens het produktieproces worden voortgetrokken en Fig. 1. Overzicht van de sluitingswerkzaamheden in de Oosterschelde Fig. 2. Dwarsprofiel van de Oosterscheldedam, met daarin de beteugelingsdam er ook tijdens het leggen trekkrachten op worden uitgeoefend, zijn zij voorzien van 18 trekkabels en een wapening van gaas. De diameter van de kabels wordt aangepast aan de trekkrachten die op het stuk worden uit geoefend, en deze krachten zijn op hun beur afhankelijk van de diepte van de bodem waarop de stukken moeten worden gelegd. De kabels zijn met klemmen aan de wapenin verbonden. Voor de verbinding van filterdoek betonblokken en trekkabels zorgt een ge borgde constructie van stalen pijpen in de zomen van het om de betonblokken geslager filterdoek en in de draadlussen die bevestigc zijn aan de staaldraden. De straaldraden zijn aan beide zijden van de matten van lussen voorzien, voor de bevestiging van de staart- balk en de zinkbalk, die tijdens het leggen van de matten op de bodem nodig zijn. 364

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1974 | | pagina 42