I
J I
ihalen in het meetgebied. in het door ons
eschouwde gebied beschikte men voor een
nge periode over getijkrommen van een
root aantal peilschalen, die echter alle waren
pgesteld aan de waterkant. Zodoende was
in het verticale getij langs de platen en in
e geulen niets bekend. Ook voor de mond
an de Oosterschelde ontbrak elk gegeven,
m voor nabootsing van de waterbeweging in
et model te kunnen dienen, moest het waar-
emingsnet dus sterk worden uitgebreid,
ovendien bleek dat de meting van het verti-
ale getij op enkele plaatsen, zoals te Vrou-
enpolder, Burghsluis, Wemeldinge, Beneden
as, Dintelsas, en Willemstad, sterk werd be-
vloed door bijkomstige factoren zoals spui
ing of verzanding.
m in de gebleken lacunes te voorzien werd
sloten het aantal peilschalen belangrijk uit
"RACE OOSTERSCHELDEOAM RAAI A. 1110m
te breiden en ze alle simultaan gedurende
een geheel getij visueel waar te nemen. De
meting voltrok zich op 24 en 25 juli en op
7 en 8 augustus 1968; gedurende 15 uur werd
om de vijf minuten een waterstandsmeting
verricht.
De uitgestrektheid van het beschouwde ge
bied maakte het onmogelijk om met het be
schikbare materieel in één simultane meting
alle vereiste gegevens bijeen te krijgen die
nodig zijn voor een getrouwe weergave in
het model van de hydraulische situatie. In
plaats daarvan werden op een aantal ver
schillende dagen in een geselecteerd aantal
raaien in het meetgebied stroommetingen
uitgevoerd. Bij zo'n gedetailleerde meting
wordt een duidelijk beeld verkregen van de
stroomsnelheidsverdeling in een raai, en na
een aantal rekenkundige bewerkingen, van de
RAAI KATS-STAVEN1SSE. 1650 m
O
5
10
t5
20
as
30
35
40
1
8.36 M E T
1
279'
EB
1
1.60 1.20 0.80 0.40 O
STROOMSNELHEID IN Bi/stt
TROOMMEETRAAI 4 Z'JPE, 250n
O
5
10
15
20
25
30
3S
40
I
f
8.37 M E.T
0.88 ml sec
198'
EB
I
I
1.60 1,20 0,80 040
STROOMSNELHEID IN m/S»c.
l I
T
0.64m/s«c,
338*
EB
1.60 1,20 0.80 040 O
STROOMSNELHEID IN m/sec
STROOM ME ETR AAI Rl DINTELSAS, 1425 m
i.
ÏJ
f\
I
f
.35 M,E.T
I 0.32 m/s«c.
I 33*
VLOED
0.4O 0.80 1.20 1.60
STROOMSNELHEID IN m/sec
67