st rep Nederland N.V. te 's-Gra-
v< nhage, Hollandsche Beton
V tatschappij N.V. te Rijswijk en
A nsterdamsche Ballast Beton-
e Waterbouw N.V. te Amster-
d im, voor een bedrag van
59 890 000,-.
Y 3t werk is inmiddels aan deze
cimbinatie opgedragen. Begin
n ei is met de uitvoering be
tonnen.
t et bestaande directiekantoor
v erd uitgebreid, en er werden
I sten bijgeplaatst. Een bronbe-
i aling voor de sluisbouw werd
t angebracht, en een tijdelijke
egomlegging gerealiseerd ten
ehoeve van de bouw van de
verbrugging van de derde
chutsluis.
rouwershavense Gat
og juist voor het begin van de
ouwvakvakantie is het laatste
sfaltbeton in het werk aange-
acht. Na de bouwvakvakantie
an de asfaltmolen, die op een
rrein nabij de werkhaven Kab-
t slaarsbank staat opgesteld,
v orden afgebroken en van het
v erk afgevoerd. Daarna kan dit
rrein onder profiel worden af-
c ewerkt en kunnen de nodige be-
edingen worden aangebracht.
I adat op 30 maart de oostelijke
F arallelweg voor het verkeer was
oengesteld is op 30 juni ook
e hoofdrijbaan aan het verkeer
gebruik gegeven. Vanaf die
atum beschikken het snel- en
et langzaam verkeer over de
irouwersdam over afzonderlijke
jbanen. Het snelverkeer gaat
'ver de hoofdrijbaan die als
lutoweg is aangegeven; het
angzaam verkeer gaat over de
lostelijk parallelweg. De weste-
ijke parallelweg, die op de
luitenberm van de Brouwersdam
s aangelegd, kan nog niet voor
iet verkeer worden opengesteld.
Op Goeree en Schouwen zijn
door de provinciale directies
/erschillende werken uitgevoerd
die een vlotte afwikkeling van
iet verkeer over de Dammenweg
levorderen. Op Schouwen is in
iet tracé van de oostelijke paral-
elweg een viaduct over de
Tampweg gereed gekomen en is
de smalle noodbrug over een
watergang van het waterschap
vervangen door een brede
betonbrug.
Op Goeree is de verbindingsweg
van 1700 m tussen de oostelijke
parallelweg op de Brouwersdam
en de zogenaamde spruitweg
gereed gekomen. Nabij de aan
sluitingen van de Brouwersdam
op de Goereese en Schou-
wense kust zijn parkeerplaatsen
aangelegd. Elk van beide par
keerplaatsen biedt plaats aan 500
personenauto's. Vanaf deze par
keerplaatsen kan men met ge
bruikmaking van voetgangers
tunnels op een veilige manier
de wegen op de Brouwersdam
kruisen.
De aanpassing van de werk-
havens Springersdiep, Kabbe-
laarsbank en Middelplaat aan de
nieuwe situatie is voltooid. De
bestrating van de haventerreinen
met groenstenen en beton-
klinkerkeien is aangebracht. Bij
harde wind vanuit zee stuift nog
wat zand over de dam heen.
Door het plaatsen van rijsschut-
tingen aan de zeezijde van de
dam wordt getracht dit euvel te
bestrijden.
Oosterschelde
Noordland
Op 10 april 1972 werd het werk-
eiland Noordland voorde eerste
maal opgeleverd.
Damaanzet tegen Noord-Beve
land en damvak tussen de werk-
eilanden Noordland en Neeltje
Jans.
Op 9 mei 1972 werd bovenge
noemd werk aanbesteed, en op
10 mei 1972 gegund aan de
Combinatie Dijksbouw Ooster
schelde.
Inmiddels zijn de werkzaam
heden aangevangen. Voor het
dichten van de geul met zand
tussen de de werkeilanden
Neeltje Jans en Noordland zijn
de zuigers 'Beverwijk 37', 'Slie-
drecht 22' en 'Brabant' ingezet.
Een asfaltmolen werd op het
eiland Noordland geplaatst. Voor
de damaanzet tegen Noord-
Beveland zijn de winzuiger
'Sliedrecht 10' en de bakken-
zuiger 'Scaldis' ingezet. Bij de
damaanzet werden zool- en
kraagstukken gelegd, en er wer
den mijnsteenkaden aange
bracht; ook werd met behulp
van spuitlansen een damwand
geplaatst en werd een beton-
blokkenglooiing gelegd.
C. Do werken ten Noorden van
Hoek van Holland
Werkhaven en zeewaterbassin
op Texel
De werkhaven wordt, mede
onder invloed van de nog steeds
gunstige weersomstandigheden,
in een vlot tempo in den droge
ontgraven. Het zandlichaam van
de hoofdwaterkering langs de
werkhaven is op hoogte ge
bracht en het wordt nu met klei
en teelaarde afgedekt. De asfalt
betonfunderingen van wegen en
opritten zijn aangebracht. De
werken aan de steenloskade en
de dukdalven zijn grotendeels
voltooid; men is begonnen met
het verbeteren van de haven
toegang.
Ook de tweede olie-opslagtank
van 1000 m3 inhoud is thans
drijvend verplaatst (zie Bericht
59, februaii 1972). Daar deze
verplaatsing destijds door om
standigheden niet kon worden
uitgevoerd toen ze bouwtech
nisch gezien aan de beurt was,
moest het drijvende transport
het aanmerkelijke hoogteverschil
van 2,5 m overwinnen. Het op
brengen naar deze hoogte ge
schiedde in twee etappes, even
als het terugvoeren naar maai
veldhoogte. Het transport vond
echter zonder moeilijkheden
plaats.
Inlaatsluis en uitlaatconstructie
in de zeedijk van het water
schap Texel
De gewapend betonnen bodem
constructie van de uitlaat is
klaargekomen. Een aanvang
werd gemaakt met de betonwer
ken voor de inlaatsluis. De hei
werken van stalen damwand in
zee zijn grotendeels voltooid.
Met het ontmantelen van de
zeedijk en het maken van de
nieuwe bezinkingen heeft men
een begin gemaakt. De geleide-
schermen in het zeewaterbassin
zijn grotendeels afgewerkt.
55