1. Situatie van het damvak 'Geul
en van de damaanzet op
Noord-Beveland
2. Plattegrond en profiel van het
damvak 'Geul'
3. Damaanzet op Noord-Beve-
met haven; overzicht en profiel
ASFALTBETON
worden uitgebouwd tot de definitieve af
metingen.
Het voor de sluiting en de verdere afwerking
van de dam benodigde zand wordt gewonnen
ten oosten van het te maken werk, op een
tweetal plaatsen zo dicht mogelijk bij de uit
einden van het werk.
Het profiel en de bekleding van de dam komen
overeen met die van de eerder uitgevoerde
werkeilanden. Het hoog gelegen gedeelte van
de brede binnenberm is bestemd voor het
opslaan van betonblokken voor de kabelaan
sluiting en zal daarom nog niet direct in zijn
definitieve vorm worden afgewerkt.
Wekelijks worden fotovluchten uitgevoerd
welke de stand van het werk vastleggen. Aan
de hand van deze foto's, aangevuld met de
resultaten van lodingen voor zoveel het betreft
de onder water gelegen gedeelten van het
werk, worden dwarsprofielen getekend. Uit
deze dwarsprofielen wordt de inhoud van de
dam berekend.
Deze gegevens zijn belangrijk voor de na de
sluiting uit te voeren controleberekeningen
naar de opgetreden zandverliezen.
Damaanzet tegen Noord-Beveland
Bij het ontwerp van de damaanzet tegen
Noord-Beveland is uitgegaan van een ge
leidelijke sluiting van de Roompot, met behulp
van een kabelbaan. Belangrijke eisen waaraan
de aanzet moet voldoen betreffen in verband
hiermee de opstelruimte voor het vaste rail
gedeelte van de kabelbaan en de opslagruimte
voor de blokkendepots. Voorts is in de dam
aanzet een haven met loswallen opgenomen
voor de aanvoer van materiaal en materieel.
In verband met de ongunstige grondmecha-
46