kritische stabiliteitsfactor van de nieuwe dijk
zo nauwkeurig mogelijk te kennen, voordat
hij ging fungeren als waterkering.
Tabel I. Kritische veiligheidsfactoren (Fk) voor
afschuivingen tijdens of direct na het opspuiten
van een zandlichaam op een slappe ondergrond
zoals berekend door Bishop en Bjerrum in 1960.
Dijkwerkers bezig op het proef-
vak
Fig. 4. Het proefvak in de bocht
afsnijding van de Eendracht
nabij Tholen
Plaats waar de
afschuiving optrad
kritische veiligheids
factor
Chingfo rd
Gosport
Panama 2
Panama 3
Newport
Bromma I!
Bocksjön
Fluntington
1,05
0,93
0,93
0,98
1,08
1,03
1,10
0,98
Tabel II. Kritische veiligheidsfactoren (Fk) voor
afschuivingen tijdens of direct na het ontgraven
van grond in een slappe bodem, zoals berekend
door Bishop en Bjerrum in 1960.
Plaats waar de
afschuiving optrad
kritische veiligheids
factor
Huntspill, Engeland 0,90
Congress Street, Chigaco 1,10
Skattsmanso, Zweden 1,06
Skattsmanso, Zweden 1,03
De tabellen I en II geven een voorbeeld van
de variaties die in de kritische stabiliteits
factor kunnen optreden; de gegevens ervoor
zijn ontleend aan reeds opgetreden afschui
vingen, waarop steeds dezelfde glijvlakbere-
kening werd toegepast. De variatie blijkt te
liggen tussen 0,9 en 1,1. Kiest men 1,1 - de
bovengrens dus - als kritische stabiliteits
factor en eist men daarenboven een veilig
heidsmarge van 20%, dan zou een stabiliteits
factor van 1,3 vereist zijn. Kiest men een
kritieke factor 0,9 en 20% veiligheid, dan is
een stabiliteitsfactor van 1,1 voldoende; past
men ook in dat geval een factor toe van 1,3,
dan betekent dat een veiligheid van 40%. Dat
de kritieke factoren ondanks het gebruik van
dezelfde berekeningen, dezelfde laboratorium
proeven en dezelfde interpretatie variëren
tussen 0,9 en 1,1, wordt voor een groot deel
veroorzaakt door verschillen in tijd en vervor
mingssnelheid.
Verschillen in vervormingssnelheid vormen
wellicht de belangrijkste reden waarom het
moeilijk was, de kritieke stabiliteitsfactor
van de afschuiving in de bouwfase van de -
in den droge gebouwde - dijk te vergelijken
met de afschuiving van een aan open
CIRECTIEKEET j~j
X
V
OJDE HW. KERING
tri
ZUDEUJKE DOORGRAVING
TIJDENS CONSTRUCTE
AFGESCHOVEN
DEEL
NEUWE H.W KERING
36