als men bedenkt dat een kotter per week on geveer 5000 liter gasolie verbruikt. Inmiddels heeft zich een scheepsreparatiewerf gevestigd, dat niet in het havencomplex is opgenomen, maar is gesitueerd aan de meer- zijde van het voormalige werkeiland. Drie be drijven uit Zoutkamp, Urk en IJmuiden hebben thans een vergevorderd plan voor de geza menlijke bouw van een ijsfabriek met een weekproduktie van 300 ton scherfijs. Een aan tal vishandelaren heeft belangstelling getoond voor bedrijfsruimten op het haventerrein. De bereikbaarheid van Lauwersoog Hetgeen in het algemeen geldt voor de be reikbaarheid over zee van havens langs de Waddenkust, gaat evenzeer op voor de haven van Lauwersoog. Het is niet zozeer de vaar weg over de Waddenzee die de toegankelijk heid voor grotere schepen bepaalt, alswel de doorvaart tussen de eilanden, of liever de doorvaart tussen de zich tot op enkele kilo meters buitengaats uitstrekkende zandbanken. Veelal biedt de westelijk gelegen vloedschaar de beste doorvaartroute. Door het voortduren de zandtransport is de situatie echter door lopend aan veranderingen onderhevig. Een goede aanduiding van de aanbevolen route middels een betonning is dan ook noodzake lijk. Door de snelle overgang naar grotere scheepstypen ook in de Noordzeevisserij - waarvan het eind toch wel in zicht lijkt nu er kotters zijn met 1300 pk motorvermogen - spreekt ook voor de vissersvloot de toelaat bare diepgang in sterke mate mee. Bij de Zoutkamper vloot zijn thans schepen met een diepgang van 3,20 m aanwezig, terwijl enkele Urker kotters 3,60 m diep steken. Voor de haven van Lauwersoog is de situatie thans bijzonder gunstig. De vaarweg over de Waddenzee door de Zoutkamperlaag en het Oort levert een minste diepte van N.A.P. - 9,40 m (overeenkomend met LLWS - 7.50 m); de westelijke doorvaart van het Friesche Zee gat doet daar met een drempel op N.A.P. - 7,80 m nauwelijks voor onder. Uiteraard heeft de afsluiting van de Lauwers- zee hier geen gunstige uitwerking op, nu het gemiddeld getijvolume door het Friese Zee gat van 450 miljoen m3 naar 320 miljoen m3 is teruggelopen. Verondieping van de Zout kamperlaag en het Oort wordt niet in sterke mate verwacht, eerder zal het profiel zich aanpassen door een versmalling. Voor de doorvaart door het Friese Zeegat moet reke ning worden gehouden met een langzame ver slechtering van de huidige toestand. Uit be staande meetgegevens over een periode van 100 jaar kan een zeker ritme worden afge leid, met gunstige en minder gunstige peri oden. In het licht daarvan lijkt het tijdstip van de afsluiting van de Lauwerszee en de ontwik keling van de vissershaven van Lauwersoog op het goede moment te zijn gekozen. Berekeningen doen verwachten dat de drem pel na verloop van jaren tijdelijk kan komen te liggen op N.A.P. - 4,50 m. Voor grotere schepen, die de haven thans nog gemakkelijk kunnen bereiken, wordt Lauwersoog dan nog maar gedurende een gedeelte van het getij bereikbaar. Daarna zal zich dan mogelijk weer een geleidelijke verbetering gaan aftekenen. Het binnenlopen van de haven geschiedt welis waar dwars op de stroom maar de manoeuvre is aanmerkelijk vereenvoudigd en beveilgd door de plaatsing van een vanaf de westelijke havendam vooruitstekend verticaal haven hoofd. De schepen behoeven aan die zijde niet bevreesd te zijn voor het talud en kunnen zeer scherp de kop van de havendam ronden. De invaart vanuit de buitenhaven naar de vissershaven is voor grotere schepen vrij krap, doch levert, afgaande op informatie van de gebruikers, evenmin zorgen. Met name door de aanwezigheid van een golfvangkom zijn de ligplaatsen in de vissershaven erg rustig. Hoe gunstig Lauwersoog ligt in vergelijking met andere havens, ten opzichte van de vangstgebieden ten noorden van de Neder landse Waddeneilanden kan men zien op fig. 3, die de meest bezochte visgronden in beeld brengt van de 'kleine zeevisserij'. Voor een Noordzeekotter duurt de reis van Lauwersoog naar deze gronden en terug 3 uur minder lang dan vanuit Harlingen; het verschil met Delfzijl bedraagt zelfs 7 uur. Het kaartje geeft boven dien aan waar in 1971 de vangsten van de kleine zeevisserij en de Waddenvisserij wer den geveild, voorzover dit geschiedde in havens boven IJmuiden. In de rij van visaf- slagen zal de nieuw te bouwen visafslag te Lauwersoog - waarin de bestaande afslagen van Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen worden gecombineerd - vrijwel zeker een groter aandeel van de vangsten tot zich trek ken dan de beide plaatsen thans gezamenlijk. Dit heeft ongetwijfeld ook een gunstige in vloed op de prijs per produkt, en het betekent derhalve naast de enkele nadelige kanten van de afsluiting, voor de vissers van Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen een belangrijk voor deel. 541

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 51