kotter in 1959 is het aantal van deze schepen in Zoutkamp ondertussen aangegroeid tot 13. De vloot van Dokkumer Nieuwe Zijlen blijft daar tot op heden ver bij achter. De afsluiting van de Lauwerszee heeft ernstige beperkingen opgelegd aan de bruikbaarheid van de havens van Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen. Hun aansluiting met open zee hebben ze verloren. Daarbij komt, dat op het gevormde meer thans gestreefd wordt naar een lage waterstand, die maar weinig ligt boven de vroegere laagwaterstand. Voor die per stekende schepen, die voorheen zonodig op tij varend de havens konden bereiken, zouden de beide havens niet meer zijn aan te doen; tenslotte kan het verzoete en afgesloten Lauwersmeer 's winters snel dichtvriezen, en ook na intrede van de dooi kunnen de sche pen nog lang last ondervinden van kruiend ijs. Onder meer om deze redenen was reeds in de eerste voorstellen voor de afsluiting van de Lauwerszee de bouw van een nieuwe vissers haven binnen het komplex van afsluitingswer- ken opgenomen. Het lag voor de hand de ter plaatse tijdelijk benodigde werkhaven te Lau- wersoog van meet af aan een zodanige vorm en grootte te geven, dat hij naderhand een voudig zou kunnen worden vervolmaakt tot vissershaven. Er werd dus voor gezorgd, de haven zo te situeren dat hij in open verbinding zou staan met de diepe geul het Oort, zodat in- en uit vaart van de schepen hier te allen tijde moge lijk zou zijn. Dit laatste zou niet het geval zijn geweest als was gekozen voor ombouw tot vissershaven van de aan de binnenzijde gelegen havenkom, waarin de afsluitingscaissons zijn vervaardigd. Naast tijdverlies voor de schepen zou het Fig. 1. Bestemming en indeling van het voormalig werkeiland Lauwersoog Fig. 2. Zuidgevel van de thans in aanbouw zijnde visafslag veelvuldig schutten grote hoeveelheden zout water op de Lauwerszeeboezem brengen. De 'caissonhaven' is onlangs getransformeerd tot jachthaven en blijkt daarmee ook duidelijk in een behoefte te voorzien. Het gekozen ge scheiden gebruik van beide havens lijkt het meest efficiënt, gezien de grote en groeien de hoeveelheid jachten. Reeds de eerste win ter na de afsluiting vroor het snel verzoete Lauwersmeer geheel dicht. Dit had tot gevolg dat er meteen al grootscheeps gebruik ge maakt werd van de nieuwe ligmogelijkheid in de nieuwe haven. Deze mocht echter de naam vissershaven nog niet dragen; De metamor fose van de werkhaven tot vissershaven was in de veelheid van werkzaamheden na de af sluiting nog niet aan de beurt gekomen. Welis waar werden in allerijl een aantal noodmaat regelen getroffen, maar pas in het voorjaar van 1970 kon worden aangevangen met de definitieve verbouwing. Oorspronkelijk hielden deze plannen alleen in het maken van een ge deelte kadewand ten behoeve van het lossen van de schepen voor de toekomstige visafslag, en het aanbrengen van een vijftal steigers. In deze opzet diende de haven slechts ter ver vanging van de havens van Zoutkamp en Dok kumer Nieuwe Zijlen en kwam zijn capaciteit, behoudens enige reserve, overeen met het totaal van deze beide havens. Nieuwe ontwikkelingen en inzichten binnen de visserij leidden echter tot een hernieuwde oriëntatie op de mogelijkheden van deze haven. Dat er bepaald goede perspectieven liggen, zal in het volgende nader worden uit eengezet. Vooral op grond van de gunstige ligging mag worden verwacht dat zeker 40 schepen van elders - men denke vooral aan Urk - hier ligplaats zullen kiezen. De beide 537

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 47