daarbij uit meettechnische en modeltech- nische overwegingen niet kleiner zijn dan 1 100. Behalve het getij en de opperwaterafvoer der rivieren, waarvan in het voorafgaande in hoofdzaak sprake was, is er nog een andere factor die de waterbeweging in het Delta gebied beïnvloedt en waarvan de bestudering van belang is voor de totstandbrenging van de afsluitdammen. Gedacht wordt hier aan het effect dat golven, zowel wind- als deining- golven, kunnen hebben in het gebied der zeegaten, en waar bij de uitvoering der wer ken terdege rekening mee dient te worden gehouden. Zo bepalen de golven in hoge mate de werkbaarheid van het bij de afsluitings- werken gebezigde drijvende materieel. Boven dien echter vormen zij een niet te verwaar lozen factor bij het onderzoek naar de af metingen, de stabiliteit en de sterkte der te maken constructies, zowel in de opbouwfase als in de definitieve situatie. Bij het bepalen van de ontwerphoogte van dijken en dammen bijvoorbeeld dient men rekening te houden met de te verwachten golfoploop; een uit betonblokken op te storten sluitkade moet de aanval kunnen weerstaan niet alleen van de stroom, maar ook van de golven; de dimen sionering van een werk als de uitwaterings sluizen in het Haringvliet werd in laatste instantie bepaald door de zwaarste te ver wachten golfklap. Ook bij het onderzoek naar de optredende golfbewegingen en de krachten die stroom en golven tezamen uitoefenen op de eraan blootgestelde constructies, dienen waar nemingen in de natuur en modelonderzoek hand in hand te gaan. Beide brengen hun specifieke problemen met zich. Voor de natuurwaarnemingen wordt ten behoeve van de Deltawerken gebruik gemaakt van golf- meetpalen en van radar- of luchtfoto's. Het nadeel van de eerste is dat daarmee de verti cale beweging van het water op slechts een enkel punt, zij het continu, wordt geregis treerd; aan de foto's kleeft het tegenover gestelde bezwaar dat het golfpatroon welis waar over een vrij groot gebied, doch slechts op een enkel moment wordt vastgelegd met een betrekkelijke nauwkeurigheid. Meer alge meen kan voorts nog gesteld worden dat het waarnemen van golven in de natuur juist wan neer daaraan het meest behoefte bestaat, bij zware storm, bemoeilijkt wordt door de dan heersende omstandigheden. In het Waterloopkundig Laboratorium wordt al sinds vele jaren onderzoek gedaan in golf- goten, waarin met behulp van een bewegend schot of met behulp van wind of een combi natie van beide op kunstmatige wijze golven worden opgewekt. Was het tot voort kort slechts mogelijk met deze schotten een regel matige golf op te wekken, thans is het moge lijk met een hydraulisch systeem, dat elek tronisch gestuurd wordt, een golfschot zo danig aan ie drijven, dat binnen vrij wijde grenzen een willekeurige beweging van het wateroppervlak, zoals die in werkelijkheid is gemeten, gesimuleerd kan worden. Mede dank zij de toegenomen kennis van de golf beweging in de natuur kan op deze wijze de waargenomen golfbeweging veel beter in het laboratorium gereproduceerd worden dan tot voor kort. De reproductie is echter zeker nog niet ideaal; in de goten plant de golf zich slechts in één richting voort, terwijl in de natuur, door meteorologische invloeden als mede refractie, diffractie en dergelijke, de gemiddelde richting van de golven steeds verandert. De drie-dimensionale werkelijkheid kan dus slechts in een twee-dimensionaal beeld worden weergegeven. Het feit echter dat de onregelmatige golven, althans in twee dimensionale zin, op bevredigende wijze ge reproduceerd kunnen worden, heeft vooral bij het ontwerp en de uitvoering van de haven- dammen van de Europoort, die immers in open zee worden uitgebouwd, een grote bij drage geleverd aan het inzicht in de proble matiek. Met name het gedrag van de betonkubussen waaruit de havendammen zijn opgebouwd, is gebleken sterk afhankelijk te zijn van de on regelmatigheden in de golfbeweging. Andere problemen waarbij de variabiliteit in de golf beweging een grote, zo niet overheersende rol speelt, zijn onder meer de golfoploop op dammen en dijken en de golfbelastingen op kunstwerken. Desondanks blijft het voor het onderzoek van zeer groot belang dat men ook kan beschikken over golfgoten waarin regel matige golven kunnen worden opgewekt. Dit geldt met name voor die problemen waarbij de golfbeweging, terwille van het inzicht in gecompliceerde fysische afhankelijkheden, zo eenvoudig mogelijk gehouden moet wor den. Gedacht kan hier worden aan het sedi menttransport onder invloed van golven. Hoewel het modelonderzoek - of dit nu ge schiedt in hydraulische, mathematische of andere modellen - een zeer belangrijke plaats inneemt bij de voorbereiding en de bege leiding van grote waterbouwkundige werken, zijn de ontwerpers en uitvoerders niet volledig afhankelijk van de resultaten van dit onder zoek en hebben ze ook niet genoeg aan de resultaten van dit soort onderzoek alleen. Zoals in het voorgaande reeds duidelijk naar 503

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1972 | | pagina 13