de Koningin, vergezeld van
een aantal genodigden onder
wie de Minister van Verkeer en
Waterstaat, na de openstelling
van de weg over de Haring-
vlietdam een rijtoer kon maken
over de Brouwersdam.
Twee van de drie asfaltinstal-
laties zijn in de loop van
december afgebroken en afge
voerd. De derde installatie
blijft staan om in het voorjaar
en de zomer van 1972 asfalt
beton te fabriceren voor de
nog resterende weggedeelten.
Aan de meerzijde van de dam
zijn glooiingen van Portugees
graniet en koperslaktegeis op
gebouwd. Daarvoor ligt een
oeverbescherming van kraag
stukken.
De werkhavens Springersdiep,
Kabbelaarsbank en Middelplaat
worden, met de erbij gelegen
haventerreinen, aangepast aan
het toekomstige peil van het
Grevelingenmeer, op N.A.P. -
20 cm. De loswallen en haven
terreinen worden verlaagd,
proppen en meerpalen inge
kort. De aanpassingswerken in
de werkhaven Den Osse zijn
voltooid.
Ruim een derde van de in totaal
te verwerken 120 000 m3 klei
voor de afwerking van de af-
sluitdam, is aangebracht. Het
grootste deel daarvan werd per
schip van de Maas aangevoerd.
Een kleiner gedeelte werd ont
leend aan het cunet voor de
toekomstige tweede hoofdrij
baan van Rijksweg 57, de zoge
naamde Dammenweg. Nabij de
aansluitingen van de dam op
Goree en op Schouwen worden
onder de wegen door voet
gangerstunnels gebouwd.
Nabij de aansluiting van de
dam op Schouwen is aan de
meerzijde een stuk strand dat
door een dikke sliblaag minder
geschikt was voor recreatie,
opgehoogd met een 50 cm
dikke laag schoon zand.
Oosterscheids
Werkhaven Sophiapolder
In de verslagperiode werden
aangevoerd 95 000 ton mijn-
steen, 68 000 ton stortsteen en
40 000 bossen rijshout. Hiervan
werd een deel gebruikt voor de
aanleg van het werkeiland
Noordland; de rest werd in
depot opgeslagen.
Werkeiland Neeltje Jans
Vanuit de zuidwestpunt van het
eiland werd een zeewaarts
gerichte 400 m lange stroomge-
leidende krib uitgebouwd.
Voor de bouw werden 2,5-tons
zware betonblokken gebruikt,
afkomstig uit de niet gebruikte
reservevoorraad voor de sluiting
van het Brouwershavense Gat.
De blokken werden in het werk
gebracht door een helikopter,
een zogenaamde vliegende
kraan; de bedoeling daarmee
was, na te gaan of zulk werk
door een vliegende kraan kan
worden gedaan, en welke pro
blemen zich daarbij voordoen.
Werkeiland Noordland
Het werkeiland kwam nagenoeg
gereed. Alleen enkele onder
geschikte werkzaamheden
moeten nog worden uitgevoerd.
In totaal werd in het eiland
2 000 000 m3 zand verwerkt,
270 000 ton mijnsteen,
110 000 m2 zinkstuk en 140 000
ton stortsteen. Tijdens de
stormperiode omstreeks 20
november werd enige schade
toegebracht aan de noordzijde
van het eiland.
C. De werken ten Noorden van
Hoek van Holland
Werkhaven en zeebassin op
Texel
Mede door het zeer mooie
nazomerweer is het werk voor
geraakt op het tijdschema. Op
het terrein waar de werkhaven
wordt ontgraven, staan onder
meer twee opslagtanks, elk met
een inhoud van 1000 m3. Deze
tanks moesten over 200 m
worden verplaatst. Om een van
de tanks is een bassin gebouwd
van 80 meter lengte, waarin de
tank tot drijven werd gebracht,
en daarna versleept naar het
andere uiteinde. Via twee op
het eerste aansluitende bassins
werd de totale afstand van
200 meter zonder enige schade
door de 40 ton zware tank
afgelegd. De andere tank zal
op soortgelijke wijze worden
verplaatst.
Verantwoording van de foto's
Hofmeester
v. d. Kan
Nationaal Fotobureau
Oorthuis
Riemens
Rij kswaterstaat
Studio D goes
449 456
461 463
442 443
460
489
445 447 452 453 470
458 464 465 466 467
492