Vorderingen
1 juli 1 oktober 1971
A. De werken van het Deltaplan
Brouwershavense Gat
Sinds 3 mei, de dag dat men
begon aan de opbouw van het
zandlichaam van de dam door
het Brouwershavense Gat, is
16,5 miljoen m3 zand in het werk
gebracht; daardoor is het zand-
bedrijf nu vrijwel voltooid.
Ongeveer tot het begin van de
bouwvakvakantie, op 10 juli, heb
ben zes zandzuigers continu, dat
wil zeggen gedurende 168 uur
per week, aan het aanvoeren van
zand meegewerkt; twee profiel-
perszuigers in het noordelijke
sluitgat, twee profielzuigers, een
bakkenladende bodemzuiger en
een sleephopperzuiger in het
zuidelijke sluitgat. Alleen de
sleephopperzuiger werkte aan
de zeezijde van de dam. Na de
bouwvakvakantie werd met drie
profielperszuigers verder ge
werkt. Twee daarvan werkten tot
en met 6 augustus in dubbele
dienst, 95 uur per week, en één
in enkele dienst, 47,5 uur per
week. De andere drie zuigers
waren intussen afgevoerd. Van
6 augustus af zetten twee zui
gers het werk voort in enkele
dienst. Begin oktober zullen ook
zij van het werk worden afge
voerd.
Voor de fabricage van 193 000
ton asfaltbeton - 88 000 ton voor
de aanleg van wegen en 105 000
ton voor de opbouw van talud- j
bekleding - en van 38 000 ton
gietasfalt staan op de dam door
het Brouwershavense Gat drie
asfaltinstallaties opgebouwd, de
grootste op het damvak Kabbe-
laarsbank, twee kleinere op de
damvakken Middelplaat en
Springersdiep. Voorlopig moest
het asfaltbedrijf op de taluds
wachten op het zandbedrijf. Op
de damvakken Middelplaat en
Kabbelaarsbank heeft men in die
tijd de oostelijke rijbaan van de
autosnelweg aangelegd over een
lengte van 3 km. Na de bouw
vakvakantie waren de werkzaam
heden aan de opbouw van de
damvakken in de sluitgaten zo
ver gevorderd dat begonnen kon
worden aan het aanbrengen van
asfaltbekledingen aan de zee
zijde. Eind september was de
16 m brede en 25 cm dikke slab
gietasfalt die aan de zeezijde
het talud moet beschermen, ge
reed. Ook de met gietasfalt ge
penetreerde glooiing op het
buitenbeloop is tot een hoogte
van N.A.P. 4 m gereed ge
komen, evenals de tussen deze
beide in gelegen buitenberm van
25 m breed, die ligt op N.A.P.
5 m.
Aan de meerzijde van de dam
vakken in de sluitgaten is een
houten teenschot gemaakt, en
zijn kraagstukken aangebracht.
Boven het teenschot zijn glooi
ingen vervaardigd van Portugees
graniet en koperslakblokken.
In de haven van West-Repart
werd een keerwand geheid van
stalen damwand.
Na de sluiting van het Brouwers
havense Gat zijn ongeveer 50 000
betonblokken overgeschoten;
die worden afgevoerd naar het
werkeiland Neeltje Jans in de
Oosterschelde, en daar opge
slagen in afwachting van gebruik
bij de Oosterscheldesluiting.
De kabelbaan is vrijwel geheel
afgebroken. De nog bruikbare
onderdelen zijn afgevoerd naar
opslagruimten op het terrein van
de werkhaven Schelphoek. De
gewapend-betonnen pylonen en
de verankeringsconstructies zijn
met springstof opgeblazen; de
resten zijn in het zandlichaam
van de dam begraven.
Oosterschelde
Werkhaven Schelphoek
In daarvoor op het haventerrein
opgestelde loodsen en op een
gereserveerd gedeelte van het
open terrein werden onderdelen
opgeslagen van de gedemon
teerde kabelbaan over het
Brouwershavense Gat.
Vanuit deze haven werd in de
verslagperiode de afvoer onder
nomen van 50 000 stuks bij de
sluiting van het Brouwershavense
Gat niet verwerkte blokken
beton van 2+ ton per stuk.
Werkhaven Sophiapolder
In de verslagperiode werden
aangevoerd en in depot opge-
438