KRIMPRN OW LFK
delen. Zo is de voorheen moeilijke passage
van de bruggen over de Oude Maas bij Dor
drecht door de verflauwing van de stroom
veel gemakkelijker geworden.
Ook de veranderingen van de waterstanden
zijn van belang voor de scheepvaart. Voor
delig is, dat de Nieuwe Merwede door de ver
hoging van de laagwaterstanden thans ge
durende het hele getij goed bevaarbaar is.
Eind 1972, wanneer de werkzaamheden aan
de verdieping van de rivier zullen zijn vol
tooid, wordt de bevaarbaarheid van de Nieuwe
Merwede nog beter. Een nadeel dat aan de
verhoging van de laagwaterstanden kleeft, is
de vermindering van de maximale doorvaart-
hoogte van vaste bruggen. Een stuk of tien
scheepswerven, waarvan sommige tamelijk
ver landinwaarts liggen, en die zeeschepen,
casco's van zeeschepen of zeewaardig bag-
germaterieel bouwen, ondervinden hier hinder
van.
Aanpassingen
Als gevolg van de gewijzigde waterloopkun
dige toestand moesten en moeten in het
Deltagebied allerlei aanpassingswerken wor
den verricht, waarvan de meest in het oog
vallende hieronder zullen worden besproken.
Aangezien de vloedstroom op de Dordtse Kil
en het Spui thans in het algemeen noord
waarts is gericht en de ebstroom zuidwaarts,
in beide gevallen dus tegengesteld aan de
vroegere stroomrichting, moesten op deze
wateren onmiddelijk na de afsluiting van het
Haringvliet de tonnen, de kribbakens en de
oeververlichting worden gewijzigd. De werk
zaamheden daaraan werden begonnen op 30
oktober 1970; ze waren voltooid op 5 novem
ber van dat jaar.
Reeds in het Deltarapport werd opgemerkt
dat de gewijzigde stromingstoestand op de
beide splitsingspunten van waterwegen bij
Dordrecht en op het splitsingspunt van Oude
Maas en Spui zou kunnen nopen tot een
rivieraanpassing, mede gezien het drukke en
groeiende scheepvaartverkeer. Nader onder
zoek wees uit dat in de nabijheid van Dor
drecht inderdaad zowel het splitsingspunt var
Oude Maas, Noord en Benedenmerwede als
dat van Oude Maas, Mallegat/Krabbegeul en
Dordtse Kil moesten worden aangepast. In he:
eerstgenoemde geval is de bovenmond van
de Noord bij Papendrecht verruimd. De
tweede aanpassing is nog in uitvoering. De
Krabbe wordt heropend, terwijl het Mallegat
door twee dammen wordt afgesloten. Zolang
de noordelijke dam in het Mallegat nog niet
gereed is, kan tijdens hoge rivierafvoeren bij
eb een krachtige stroming langs de zuidelijke
oever van de Oude Maas vanaf de spoorbrug
het Mallegat intrekken. Gelukkig komt deze
stromingstoestand weinig voor.
Met betrekking tot het splitsingspunt van
Oude Maas en Spui heeft men lange tijd een
afwachtende houding aangenomen, om eens
te zien hoe de situatie zich in de praktijk zou
ontwikkelen. Inmiddels is gebleken dat ver
ruiming van de bovenmond van het Spui
noodzakelijk is. Deze aanbeveling was ook
al gedaan in het Deltarapport.
De uitvoering van een aantal andere aanpas
singswerken vloeit voort uit de Deltawet. Uit
hoofde van artikel 3, lid 2 van die wet moet
een aantal binnen- en buitendijkse water
staatswerken worden aangepast, zoals haven;
vaargeulen, rioleringen en afwateringswerker,
346