gevoerd naar de werkhaven op
de Middelplaat.
Verlenging van het damvak
Kabbelaarsbank
De verlenging van het damvak
Kabbelaarsbank is voltooid. Het
werk werd op 18 maart voor de
eerste maal opgeleverd.
Noordelijk sluitgat
Op de bodembescherming en
op de caissondrempel van het
noordelijk sluitgat werd in deze
periode het laatste gedeelte
van de steenbestorting aange
bracht. De bestorting van de
drempel werd met een bagger
molen vlak afgemaakt op de ver
eiste diepte van N.A.P. - 10 m.
In de drempel werd totaal
24 000 ton fijn en grof grind
verwerkt en 140 000 ton stort-
steen. Tegelijk met de ver
lenging van het damvak Kabbe
laarsbank werd het werk voor
de eerste maal opgeleverd.
Inmiddels is ook de Hompel
geul gereedgekomen. Uit de
geul werd 200 000 m3 zand ge
zogen, dat in depot blijft op
geslagen tot de Provinciale
Waterstaat van Zuid-Holland het
gebruiken zal voor wegen
aanleg.
De werkhaven Springersdiep is
uitgebaggerd tot een diepte van
N.A.P. -9 m. Deze haven zal
dienen als vluchthaven voor
caissons wanneer er wegens
slecht weer halverwege de
operatie afgezien wordt van een
caissonplaatsing.
Zuidelijk sluitgat
Op 29 maart namen de eigen
lijke sluitingswerkzaamheden
met de kabelbaan een aanvang.
In de proeffase werden al
15 000 betonblokken vanaf de
kabelbaan gestort.
Caissons
Nadat de drijfschotten van de
doorlaatcaissons waren bekleed
met buthyleen rubber, werd de
bouwput opnieuw geïnundeerd.
Alle twaalf caissons werden
drijvend gemaakt en op lekken
gecontroleerd. De afdichting
werd in orde bevonden, zodat
de caissons weer aan de grond
konden worden gezet. Eind
januari werd begonnen met de
doorbaggering van de noorde
lijke ringdijk om de bouwput.
Met één van de caissons wer
den afzinkproeven genomen, om
er achter te komen hoe de
caissons zich gedragen bij het
zinken, en om de meest ge
wenste volgorde en het tijdstip
te bepalen voor het opendraaien
van de afsluiters. Gemeten wer
den ook de zinktijd en de tijd
die verloopt tussen het aan de
grond zetten van een caisson
en de nivellering van de water
stand binnen en buiten. Uit
overwegingen van oefening liet
men deze werkzaamheden ver
richten door dezelfde mensen
die straks de werkelijke cais
sonplaatsingen in het sluitgat
moeten uitvoeren.
Op 1 april werden de caissons
voor de eerste maal opgeleverd;
de eindoplevering vindt plaats
op 30 april.
De opnieuw in gereedheid ge
brachte gesloten reservecaisson
is van het Verbreed Kanaal te
Vlissingen overgebracht naar de
vluchthaven te Zijpe; daar werd
hij aan de grond gezet op een
vooraf op diepte gebaggerde
zate. Als de omstandigheden dat
vereisen kan deze caisson
binnen enkele dagen drijvend
worden gemaakt en worden ver
sleept naar het sluitgat.
Oosterschelde
Werkhaven Sophia-polder
Ten behoeve van de aanleg van
het werkeiland Noordland wer
den in de verslagperiode 85 000
ton mijnsteen en 85 000 ton
stortsteen aangevoerd.
Werkhaven Schelphoek
In deze periode werden in de
haven hoofdzakelijk de onder
delen aangevoerd van de kabel
baan over het voormalige Rak
van Scheelhoek. Voorts diende
de haven voor de overslag van
betonblokken, die werden ver
voerd van Dintelmond naar
Schouwen. Ook de gondels
voor de kabelbaan over het
Brouwershavense Gat werden
in deze haven aangevoerd.
Werkeiland Neeltje Jans
Het werk kwam in de achter
ons liggende periode bijna ge
heel gereed. Een gedeelte van
het zand moet nog worden ge
ëgaliseerd en afgedekt met een
kleilaag van 5 cm dik; daarin
zal vervolgens gras worden ge
zaaid. Het heiwerk in de haven
moet nog worden afgetimmerd.
Werkeiland Noordland
Het werkeiland Noordland is
uitvoerig beschreven in Bericht
55, februari 1971. De aanleg var
dit derde steunpunt voor de
afsluiting van de Oosterschelde
is op 9 maart aanbesteed. De
laagste inschrijver was de aan
nemerscombinatie Bos-Kalis en
Dirk Verstoep-Nederland, met
een aannemingssom van
f 9 971 000.
Oeververdedigingswerken langs
de Grevelingendam
De oeververdediging langs de
Grevelingendam vordert volgen:
schema. De grindbestortingen
aansluitend tegen de reeds uit
gevoerde bezinkingen zijn nu
ook gereedgekomen. De ge
projecteerde grinddam van 25 n
breed, 50 cm dik en 800 m lang
aansluitend tegen de Greve
lingendam, is bijna klaar. Het
grind voor dit werk wordt in de
haven van Bruinisse overge
slagen in vrachtauto's, die het
materiaal naar de grinddam
rijden.
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
Verhoging van de zeedijk tus
sen Delfzijl en Fiemel
De provinciale zeedijk tussen
Termunterzijl en Fiemel werd
geheel voltooid opgeleverd,
evenals de onderhoudsweg op
de binnenberm.
De bouw van een nieuwe keer
sluis met aansluitende dijk
vakken te Termunterzijl wordt
voortgezet. Het werk, dat word
uitgevoerd in opdracht van het
waterschap Oldambt, is thans
voor 50% gereed.
Zeedijk tussen Fiemel en Nieuw i
Statenzijl
Op de landpunt Reide wordt,
als buitendijks werk in het raan
van de uitvoering van het
Dollardplan, een sluizencomplex
gebouwd. Het bestek werd in
juli 1970 aanbesteed, en men
heeft thans een achtste deel
Zie verder op pag. 328
320