Vorderingen
1 old er 1970-
1 ja ri 1971
A. I werken van het Deltaplan
Har jvliet
Slu ig van het Rak van
Sch Ihoek
In d verslagperiode werd met
beh p van één zandzuiger ver
der awerkt aan het opspuiten
van e dam; de dam is verdeeld
in v schillende vakken die
ach eenvolgens worden vol-
gep st. Het eerste vak aan de
Voc iSe zijde is nu op hoogte
zod daar met profileren kan
woi n begonnen. In het laatste
kwa aal werd 1.600.000 m3 zand
in h t werk gebracht.
Ein november werd het laatste
kra .stuk gezonken en afge-
sto het natte werk aan de dam
wa Jaarmee beëindigd.
Aa de zeezijde werd verder ge-
we aan de opbouw van de
glo ng. Hiermee is men nu
zo gevorderd, dat de steen-
ko r op N.A.P. 5,60 m over
ee engte van 250 m kan wor
de ;epenetreerd met gietasfalt.
Aa e rivierzijde werd een be-
gi emaakt met de talud-
ve .diging. Op het zandasfalt
da ,ende als afdichting van de
blo .endam, werd onder een
he g van 1 :3 een laag grind
aa ;bracht en afgedekt met
stc 'een.
De staalconstructie van de ka
belbaan werd geheel gedemon
teerd. De constructies aan de
beide einden van de baan wer
den uiteengenomen en afge
voerd naar de werkhaven
Schelphoek op Schouwen. De
stalen bovenstukken van de drie
pylonen werden met een drij
vende bok in hun geheel van de
betonnen onderbouw gelicht en
per bak afgevoerd. De gondels
werden per vrachtauto naar
Schelphoek gebracht en daar in
een loods opgeslagen.
Wegen ten zuiden van de
uitwateringssluizen
Het secundaire wegennet van
het haven- en sluizencomplex is
uitgebreid met een asfaltweg
van de insteekhaven aan de
binnenhaven naar Goedereede-
Havenhoofd, waar hij aansluit op
de hoofdstraat van de woon
kern.
Het zuidelijk buitenhaventerrein,
waar de nieuwe gemeentelijke
vismijn is ontworpen, werd ont
sloten door de aanleg van twee
afritten. Daarmee worden tevens
de in aanbouw zijnde steiger
voor de reddingboot bij het uit
wateringssluisje van het Zuider-
diep en de steiger bij het bui-
tenhoofd van de schutsluis be
reikbaar.
Het centrale bedieningsgebouw
van de uitwateringssluizen is
aangesloten op de weg tussen
de uitwateringssluizen en de
schutsluis. In de nabijheid wordt
een groot parkeerterrein aan
gelegd.
Enkele kleine kunstwerken
Op 25 september 1970 vond de
aanbesteding plaats van een
inlaatsluis, een verkeerskoker en
een voetgangerstunnel, alle in
of nabij de Dammenweg. De
inlaatsluis wordt gebouwd bij de
voormalige mond van de haven
van Dirksland; hij dient tot het
inlaten van zoet water uit het
Haringvliet in de Zuiderdiep-
boezem.
De Dammenweg zal tussen de
schutsluis en het complex uit
wateringssluizen worden onder-
tunneld door een verkeerskoker
waarlangs het afslaand verkeer
van Voorne naar de vissers
haven, en ook het overige
dwarsverkeer, de Dammenweg
kan kruisen.
De voetgangerstunnel komt nabij
het Voornse strand en biedt aan
recreanten de mogelijkheid de
Dammenweg te passeren zonder
het verkeer te hinderen. In
voorkomende gevallen kan van
deze onderdoorgang gebruik
worden gemaakt door het werk
verkeer voor het onderhoud van
de zeewering. Het werk is ge
gund aan de N.V. Aannemings
maatschappij W. C. van Dijk te
Hardinxveld-Giessendam voor
een bedrag van 1.862.000,-.
Met de voorbereidende werk
zaamheden, zoals het plaatsen
van keten, het inrichten van
werkterreinen, het grondwerk en
de bronbemaling is inmiddels
aangevangen. Voor de verkeers
koker werd begin december al
het eerste beton gestort.
Duinverzwaring op Goeree
Begin november is begonnen met
de verzwaring van de binnen-
duinregel tussen Goedereede-
Havenhoofd en de Oostduinen
nabij de Kwade Hoek. Het zand
voor deze verzwaring komt uit
depots die een paar jaar ge
leden zijn opgespoten en die nu
zodanig ontzilt zijn, dat het uit
komende zand zonder bezwaar
in de duinverzwaring verwerkt
kan worden. De aard van het
werk laat toe dat het gehele
grondverzet wordt uitgevoerd
met scrapers, hetgeen een
snelle voortgang van het werk
verzekert.
267