De afsluiting van de zuidelijke
stroomgeul in het
Brouwershavense Gat
Voor de derde keer zal in het Deltagebied een
stroomgeul worden afgesloten met behulp van
een kabelbaan. Het principe van de afslui
tingsmethodiek is in vergelijking met de
afsluiting van de Grevelingen en het Rak van
Scheelhoek gelijk gebleven. Er zijn echter tal
van uitvoeringsdetails gewijzigd.
Vanaf beide oevers wordt stortmateriaal -
betonblokken van 1 m3 inhoud - met de kabel
baan boven het sluitgat gebracht en op een
nauwkeurig aangegeven plek gelost. De gon
dels die voor het vervoer zorg dragen, door
lopen een circuit. Wordt een gondel in het
zuiden onder de westelijke kabel geladen, dan
rijdt hij langs die kabel over het sluitgat, laat
zijn last vallen en rijdt leeg door naar het
noorden. Door een draaischijf die in de vaste
railconstructie is aangebracht wordt de gondel
van de westelijke op de oostelijke kabel gezet,
hij rijdt door naar de laadplaats onder de
oostelijke kabel, wordt daar beladen en depo
neert opnieuw zijn last in het siuitgat; de
draaischijf aan de zuidzijde zet hem daarna
opnieuw op de westelijke kabel. De gondel
heeft dan, gedurende zijn rondgang, 30 ton
beton in het sluitgat gestort.
De capaciteit van de kabelbaan is door ver
scheidene verbeteringen belangrijk vergroot,
in vergelijking met de vorige twee opstel
lingen. Allereerst is de onderlinge afstand der
steunpunten, die bij de Grevelingen en bij het
Haringvliet 600 m bedroeg, teruggebracht tot
400 m. Bovendien is een dikkere kabel ge
bruikt, met een doorsnede van 106 mm, tegen
93 mm bij het Haringvliet waardoor de werk
spanning, die bij het Haringvliet ongeveer
300 ton bedroeg, kon worden opgevoerd tot
350 ton. Het is door deze twee veranderingen
mogelijk geworden, per overspanning twee
gonde's toe te laten. De tijd die verloopt
tussen twee stortingen vanaf één kabel kan
nu bekort worden tot anderhalf a twee mi
nuten. De last die de gondels vervoeren be
staat uit 6 betonblokken van elk ongeveer
tweeëneenhalve ton, totaal dus 15 ton. Dank
zij een geheel nieuwe constructie van de
motorgondel, die thans niet meer door diesel-
249