ken, o breuk bij het storten, 5 zetting en
10° oor herstel der stormschade. Met dit
aan blokken zou een kade in het sluitgat
kun n worden gebouwd met twee kruinen op
N.A Nadere waterloopkundige onderzoe
king i wezen echter uit, dat de kruinen aan
de b ;kenzijde zonder gevaar voor stabiliteits-
ver' - kunnen worden verlaagd tot N.A.P.
1 rr Je zeewaartse kruin zal dus worden
opg 'ouwd tot N.A.P. 3 m (tegen de
Set -wense oever wordt die kruin over 100 m
zeil foorgezet tot N.A.P. 5 m, vanwege de
gei ie stabiliteitsreserve van deze oever),
de inenste tot N.A.P. 1 m. Daardoor kon
hel ntal blokken reeds aanzienlijk terug-
get cht worden. Bij de sluiting van het Rak
van cheelhoek schoot het grote aantal van
45.' blokken over; de berekeningen na
aflc van deze sluiting wezen erop dat het
stroomsnelheden onder de Schouwense oever
bleken het best beperkt te kunnen worden
door de kruin van de blokkendam aldaar te
laten hellen onder een hoek van 1 25. Ook
onder het damvak Middelplaat konden de
ontgrondingen het best met deze kruinhelling
worden bestreden. Voor de beperking van de
ontgrondingen is vooral de snelheid van
sluiten van belang. Hoe korter een stromings
toestand duurt, hoe gunstiger het ontgron
dingspatroon.
Afstemverliezen, wachttijden en kleine storin
gen meegerekend, hoopt men per uur 400
blokken in het sluitgat te deponeren. Bij
90 werkuren per week, duurt de sluiting dan
6 weken.
Is de blokkendam gereed, dan moet de hy
draulische sluiting nog voltooid worden door
afdichting van de poreuze blokkendam. De
afdichting zal worden uitgevoerd door grind
bovenstrooms van de blokkendam op het
waterniveau van aflopende banden tussen
de blokken te laten lopen. De grote gaten
worden daarmee opgevuld. De stroomsnelheid
door de dam vermindert daarmee zodanig, dat
het zandlichaam om de beteugelingsdam kan
worden opgespoten, zonder gevaar te lopen
dat het wordt weggespoeld.
ho ruimte-percentage niet 40 maar 43%
be reg, ongeacht de breuk. Opnieuw kon
he iokkenaantal omlaag, maar de gegevens
ov; de kade door het Rak van Scheelhoek
kv\ nen binnen op een tijdstip dat verlaging
to1 linder dan 210.000 blokken niet meer
m ;elijk was.
V; iaar de nu wat ruime voorraad reserve-
bi ken. Bij de afsluiting van de Ooster
se ide zullen veelvouden nodig zijn van wat
e het Brouwershavense Gat overschiet.
I- luitgat wordt in lagen geblokkeerd. De
v rde en de schematisering van de op-
fa lasen is vastgesteld aan de hand van
w loopkundig onderzoek en op grond van
d ivoerbaarheid.
G ,cht is, die damopbouw te bereiken waar-
bi ontgrondingen achter de bodembe-
sc ming zo gering mogelijk blijven. De
253