Deze wat primitieve manier van verkennen is toch wel heel praktisch. De meeste navi gators stellen immers heel wat minder vragen dan het echolood beantwoordt. Wat zij willen weten is niet hoe diep het water ergens is, maar of het diep genoeg is om een schip van zekere diepgang te laten passeren. De 'Krabbe', het nieuwste meetschip in ge bruik bij de Deltadienst, is ontworpen op basis van juist deze praktische vraagstellingen. Het in Duitsland gebouwde prototype van deze 'bodembeschrijver', de eerste 'Boden- kartenschreiber' dus, bestond uit een meetschip met aan beide zijden uitklapbare armen, elk ongeveer twintig meter lang en voorzien van 20 ultrasonore zenders/ontvangers die op een meter afstand van elkaar aan deze armen bevestigd waren. Bij het werk staken de zenders/ontvangers ongeveer 60 centimeter in het water. Door 40 registreerkasten op het schip te monteren kon men bij het varen langs een raai een veer tig meter brede baan in één keer aftasten en in kaart brengen door namelijk de veertig gemeten langsprofielen naast elkaar te registreren. Doordat de zender gericht, maar kegelvormig in de richting van de bodem uitzond werd zelfs bij relatief geringe diepten een dicht beeld van de bodem verkregen. 484

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 38