Het tweede gedeelte van de zuidelijke
:orhaven
het vorige Bericht werd meegedeeld,
cat het werk niet binnen de gestelde ter-
ijn kon worden opgeleverd omdat de
oeveelheden baggerwerk in de voorha
ns en de scheepvaartgeul ten gevolge
in belangrijke aanzandingen aanzien-
k groter bleken dan was geraamd. Er
erd toen een hoeveelheid genoemd van
50 000 m3 in de luwte van de scherm-
am. Inmiddels is de aanslibbing voor
e mond van de voorhaven en in de
iheepvaartgeul klaarblijkelijk in een
oog tempo voortgegaan, want op 1 sep-
amber jl. voorzag men dat nog 65 000
i3 slib en 330 000 m3 zand uit de geul
oest worden verwijderd.
i het begin van september zijn daartoe
baggermolens, te weten de 'Holland 3'
n de 'Holland 15' beide met 450 I
mmerinhoud voor deze werkzaam-
eden aangevoerd.
")e overige werkzaamheden beperken
ch tot nog enig zetwerk van basalt en
rondwerk voor het egaliseren en af-
verken van terreinen en belopen. Deze
,/erkzaamheden komen binnenkort ge-
eed.
Vegen in de buitenpolder Maltha
Het werk is op 1 september 1967 na een
nderhoudsperiode van drie maanden
oor de tweede maal opgeleverd.
et damvak over de Plaat van Maltha;
s stortsteendrempel en verdere voorzie
ingen in het sluitgat in het Volkerak
)p 22 mei van dit jaar werd met het
erk begonnen. Eerst werd over een
ngte van 75 m aansluitend aan het te
taken damvak over de Plaat van Maltha
en verdieping tot N.A.P. - 9,75 m ge-
aggerd; daar moest de drempel van
9t sluitgat komen. Nog vóór de bouw-
akvakantie konden aan weerzijden van
de toekomstige drempel in deze put drie
zinkstukken worden afgezonken, terwijl
ook een aanvang werd gemaakt met het
aanbrengen van de grondbezinking van
het damvak. Na de bouwvakvakantie
werden het baggerwerk en het zinkwerk
in hoog tempo voortgezet. De bagger
molen kon begin augustus voorlopig wor
den afgevoerd en met het zinkwerk aan
weerszijden van de drempel kwam men
reeds medio augustus klaar. De aanne
mer van de zinkwerken concentreerde
zich daarna geheel op de grondbezin
king van het damvak. Dit was temeer
nodig omdat na de bouwvakvakantie
ook het mijnsteenbedrijf was begonnen.
Na aanvankelijke moeilijkheden in de
aanvoer kwam dit bedrijf omstreeks half
augustus op volle toeren, en bereikte het
produkties van 15 000 ton per week. Op
15 september was reeds 100 000 ton mijn-
steen in het damvak gelost.
Op 15 en 16 augustus werden drie land-
hoofdcaissons geplaatst in het oostelijke
landhoofd van het sluitgat. Hierna kon
worden begonnen met de opbouw van
het drempelgedeelte, dat bestaat uit 50
cm grind van 2-5 mm, 75 cm grind van
3-20 cm en daar bovenop een steenbe-
storting van steen van 80-300 kg, ter dik
te van 1,50 m.
Het grind werd tot nu toe met onderlos-
sers geklapt; alleen de laag grind van
3-20 cm werd daarna met een bagger
molen geëgaliseerd. De steen van 80-
300 kg werd met de twee op het werk
aanwezige steenstorters 'Ram' en 'Steen
bok' aangebracht.
In de periode van 20 juli tot 8 september
werd ruim 203 000 m3 zand geperst in het
werkterrein achter het toekomstige wes
telijke landhoofd van het sluitgat. Het
zand werd gewonnen in het Hellegat
door de zuiger 'IJmuiden II' en in het
werk geperst door de bakkenzuiger 'An-
versoise II'. Aan beide oevers van het
Hellegat werden aanlegsteigers voor di
rectievaartuigen gebouwd.
103