j2OO.0QJ150 00J3 60.00 Bovenaanzicht en dwarsdoorsnede van de ontworpen kabelbaan over het Brouwershavensche Gat tussen eigen gewicht en nuttige last ligt bij de bestaande gondels bepaald ongunstig: 10 ton nuttige last werd vervoerd door een gondel van 20 ton. Dit was mede een gevolg van de zware additionele eisen welke indertijd zijn gesteld en waarvoor op zeer korte ter mijn alleen een oplossing kon worden gevonden met behulp van bestaande technische apparatuur. Sindsdien is gebleken, dat een gondel kan worden gebouwd die 15 ton lading vervoert, terwijl het toelaatbare totale gewicht van 30 ton per wagen niet be hoeft te worden overschreden. Ook kan de snelheid nog iets worden opgevoerd. Op deze wijze zou de praktische weekcapaciteit van een circuitbaan met gondels van het nieuwe type bij belading vanaf beide oevers op een grenswaarde van 1000 ton per uur kunnen worden gebaseerd, overeenkomend met de maximale eis voor het Brouwers havensche Gat in verband met de gelijktijdige caissonsluiting. Ook voor de eventueel geleidelijke sluiting van de Oosterschelde biedt dat voldoende perspectief. Aanvankelijk is nog overwogen een kabelbaan met 4 kabels voor het Brouwershavensche Gat te in- 80

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 26