Schematische voorstelling van een circuitbaan met rondgaande trekkabel Latere mogelijkheden van de kabelbaan Bij de keuze van het type kabelbaan dient men te bedenken dat de ontwikkeling zowel van doorlaatcaissons als van de kabelbanen zich uiteindelijk richt op de afsluiting van de Roompot, de grootste af te sluiten geul in het deltagebied. De inhoud van deze sluit- dam vergt ongeveer 2 000 000 ton aan stortmaterialen, dus ruim het drievoudige van de zuidelijke geul van het Brouwershavensche Gat. Nu is het niet zonder meer juist om te stellen dat een eventuele kabelbaan voor de Oosterschelde derhalve driemaal de capa citeit moet bezitten van die voor het Brouwershavensche Gat. De vereiste sluitingsduur en de te verwachten ontgrondingen, alsmede een aantal andere factoren zoals de moge lijkheid een deel van de dam met behulp van een varend bedrijf te bouwen, zijn mede bepalend voor de eisen die aan een kabelbaan moeten worden gesteld. Wel is het zin vol om bij de verdere ontwikkeling de mogelijkheid dat zulk een hoge capaciteit inder daad nodig kan blijken, te blijven overwegen. Er moet bovendien rekening mee worden gehouden dat de geweldige zandhoeveel- heden voor het damlichaam door de Oosterschelde niet vóór de winter volgende op de sluiting kunnen zijn verwerkt en geconsolideerd met verdedigingen. Dan zou de sluitdam moeten kunnen overwinteren, en dan zouden nog zwaardere eenheden voor de afwerking van de kruin nodig zijn dan bij de dam in het Brouwershavensche Gat, die slechts zomerstormen hoeft te kunnen doorstaan. Deze mogelijkheid kan mede van in vloed zijn op de keuze van het afsluitingsinstrument. Ook bij de studie en het ontwerp voor de kabelbaan over de Grevelingen is al steeds gedacht aan de mogelijkheden voor de Oosterschelde. Tenslotte zijn toen twee vaak toe gepaste systemen, te weten de circuitbaan met trekkabel en de kabelkraan, verlaten en is gekozen voor een minder gebruikelijk type, waarbij bemande en zichzelf aandrijvende gondels (automoteurs) over een enkele zware draagkabel rijden. Het leek zinvol eens na te gaan of de visie van toen ook vandaag nog als juist kan worden beschouwd. Wat hielden de verschillende keuzemogelijkheden in? Een circuitbaan met trekkabel dient men zich als volgt voor te stellen: Over een draag kabel lopen onbemande wagentjes, die door een trekkabel onderling en met het centrale aandrijfmechanisme zijn verbonden. Bij de laadstations gaan de wagentjes over op een vaste railbaan, rijden onder invloed van de zwaartekracht naar het laadpunt, worden daar geladen en naar de andere draagkabel gesleept; hebben ze de snelheid van de continu rondlopende trekkabel, dan worden ze er met behulp van een klemconstructie 76

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 22