De kunstwerken in het Zuiderdiep Van de overbrugging over het Zuiderdiep kwamen het betonwerk van de kleine en grote brug vrijwel gereed. Begonnen werd met het plaatsen van leuningen en vangrails op beide brugdekken. Van de toekomstige onderwatertaluds moet de bekleding nog enkele meters worden verlengd; de bovenwatertaluds moeten nog onder profiel worden ge bracht en met keien bestraat. Daarna kan worden begonnen met de verdere afwer king van het betonwerk en het oprui men van de bouwput. Bij het viaduct is een aanvang gemaakt met de opbouw van de ondersteunings constructie voor het maken van het rijdek. De werkzaamheden aan de uitwaterings sluis vorderen gestadig. Van de acht sluismoten zijn er vijf gereed. Van de drie overige moten zijn de vloeren gestort. Van de ruim 10 000 m3 in de bruggen, het viaduct en de sluis te verwerken be ton werd tot nu toe ca. 8 000 m3 gestort. Volkerak De schutsluizen De bewegingswerktuigen voor de sluis deuren in de buitenhoofden zijn gemon teerd en van hun elektrische installatie voorzien. In de middenhoofden zullen deze voorzieningen pas later worden aangebracht. De basculebruggen zijn van bewegingswerken voorzien. Er werd een aanvang gemaakt met het aanbrengen van de nautische beseining en de ver dere inrichting van de voorhavens. Geleidewerken en wachtplaatsen In beide voorhavens kwamen de vaste en de drijvende geleidewerken geheel gereed. Nu moeten alleen aan de zijde van het Volkerak de dukdalven voor de duwvaart en voor de conventionele vaart nog worden geheid. In beide voorhavens zullen ligplaatsen worden gemaakt voor schepen met ontplofbare of licht ont vlambare lading, en drijvende aanleg plaatsen voor de pleziervaart. Caissonbouw Van dertien caissons kwamen in de ver slagperiode de vloeren van de onder- bakken gereed. Op vijf van die vloeren zijn de twee meter hoge balken van het roosterwerk gestort. Voortgegaan werd met het stellen van de tien meter hoge diagonaalverbanden en schuifgeleidin- gen. Van één caisson werden de portalen gestort die de verbinding vormen tussen de onder- en de bovenbak. Deze zoge naamde derde storten zijn zeer bewerke lijk omdat ze zo hoog moeten worden uitgevoerd. Om niet achter te raken op het tijdschema heeft de aannemer een vierde bouwkraan in gebruik genomen. De levering van 2000 ton stalen onder delen verloopt naar wens. Een begin werd gemaakt met de vervaardiging van de aan de zijkanten van de caissons te plaatsen waterdichte drijfschotten van vurenhout. Het tweede gedeelte van de zuidelijke voorhaven De schermdam is geheel gereedgekomen. Aan de havendam dient alleen nog enig basalt gezet te worden rond de kop; ver der moet daar nog grondwerk worden verricht voor de kleibelopen en voor de afdekking met teelaarde van de toekom stige windsingel. Aan de oostzijde nadert de opbouw van de havennol met aan sluitende glooiingen zijn voltooiing. Ook hier moet nog basalt worden gezet. De stortlaag van maassteenslag is er aange bracht. Het haventerrein zelf dient nog gedeelte lijk geprofileerd en met teelaarde te wor- 48

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 50