D. De werken tot indijking van de Lauwerszee De blokkering van het sluitgat in de afsluitdijk van de Lauwerszee In aflevering nr. 37 (augustus 1966) van het Driemaandelijks Bericht is het ontwerp van het sluitgat van de Lauwerszee behandeld en uiteengezet waarom gekozen is voor een sluitingsmethode met behulp van doorlaatcaissons. In nr. 39 is het ontwerp van de caissons besproken, waarbij aandacht werd besteed aan een aantal details die in het ontwerp zijn opgenomen met het oog op de uitvoeringsproblemen van de sluiting. Opge merkt werd, dat het moeilijkste vraagstuk bij de caissonsluiting wordt gesteld door de korte tijd waarin het grote aantal van vijfentwintig caissons moet worden geplaatst. Wat dit inhield voor het ontwerp van de caissons is reeds uiteengezet, maar het bleek ook nodig reeds in een vroeg stadium aandacht te schenken aan de organisatorische kwesties die met de blokkering van het sluitgat samenhangen. Wanneer wij dit keer willen stil staan bij het programma van de sluiting en de daarbij optredende organisatorische vraagstukken, gaan we vanzelfsprekend uit van de huidige stand van de plannen. Het tijdschema van het sluitingsjaar. In het jaar van sluiting - volgens de plannen zal dat 1969 zijn - moet achtereen volgens een groot aantal werkzaamheden worden uitgevoerd. Allereerst moet de ringdijk van de bouwput waarin de caissons zijn gemaakt, worden doorgebaggerd. Tevens moet men de drempel in het sluitgat, waarop de caissons geplaatst worden, controleren en zo nodig bijwerken. Als dit gebeurd is worden de caissons geplaatst en geballast. Telkens wordt steen gestort tussen de caissons en tegen de bodembakken van de caissons om onderloopsheid tegen te gaan; al eerder moeten de ruimten opgevuld worden die tussen de reeks caissons en de beide dijkkoppen overblijven. Tenslotte wordt er een grondlichaam over de caissons aangebracht, en dan wordt het dijkvak door het sluitgat aan de binnen- en buitenzijde bekleed tot zodanige hoogte, dat het tegen stormweer is beveiligd. De voorbereidende werkzaamheden voor de eigenlijke blokkering van het sluitgat kunnen niet eerder beginnen dan half februari. Er mag daarom niet op gerekend worden dat de eerste caissons voor 1 april in het sluitgat kunnen worden gevaren. Anderzijds wordt de voor het plaatsen van de caissons beschikbare tijd beperkt door de periode die na het plaatsen nog nodig is om voldoende zand over en naast de caissons te spuiten voor het dijkvak, en voor de bekleding van dit zandlichaam tot een voldoende hoogte. 38

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 40