de aannemer in verband met de minder gunstige weersomstandigheden nogmaals uitstel van oplevering was verleend tot 3 juni 1967. Brouwershavensche Gat Het damvak op de Kabbelaarsbank Afgezien van de oppervlaktebehandeling van de asfaltbekleding en van het inzaai en van een deel van de kleibekleding, is het damvak voltooid; de overblijvende werkzaamheden worden nu uitgevoerd. Langs de oost- en zuidzijde van de werk hoven wordt nog steeds gewerkt aan de aanleg van een stenen dam, die tevens dienst doet als depot van stortsteen 10/300 kg. In de verslagperiode werden in en bij de haven geleidewerken voor de scheep vaart gemaakt. Dit onderdeel werd door de firma A. van der Straaten te Hans- weert uitgevoerd voor een bedraq van f 98 500,-. Verlenging van het damvak op de Mid delplaat In mei werd een begin gemaakt met de verlenging van het damvak op de Mid delplaat in zuidelijke richting over een lengte van 160 m. Om een goede aan sluiting van het nieuwe op het reeds ge maakte werk te verkrijgen werden de ta ludbekleding en de teenvoorzieningen van en langs de zuidelijke dijkkop van het damvak op de Middelplaat opge broken. Door de profielzuiger 'Sliedrecht XV', met een zuigbuisdiameter van 70 cm, werd zand gewonnen in de ingang van de haven op de Middelplaat. Al het benodig de zand is reeds opgespoten. Ook de mijnsteenperskaden en de damwand van de teen aan de zeezijde zijn klaar. Bodembescherming in de zuidelijke geul van het Brouwershavensche Gat In mei werd begonnen met het aanbren gen van de bodembescherming. Aanslui tend aan de kop van het verlengde dam vak op de Middelplaat en tegen de Schouwense oever werd reeds een gedeel te van de kraagstukken aangebracht. Na de bouwvakvakantie zal met het aan brengen van de in de stroomrichting lig gende stukken worden begonnen. In de maand juni werden de funderingen van de pijlers van de kabelbaan aange bracht. Het werk werd door de Combina tie Brug Oosterschelde te Kats voor een bedrag van f 1 665 000,— uitgevoerd. De constructie is gelijk aan die welke werd toegepast bij de bouw van de Oos- terscheldebrug. Elke pijler bestaat uit drie putten met daarop een koppelstuk of caisson; alles is uitgevoerd in voorge spannen beton. De putten hebben een diameter van 4,25 m. De bovenkant van de funderingen ligt op N.A.P. 3 m, de onderkant van de meest zuidelijke pijler op N.A.P. 45,50 m; de bodem ligt ter plaatse van deze pijler op N.A.P. 21 m; de onder kant van de meest noordelijke pijler is op N.A.P. 43,30 m gelegen, terwijl de bo dem ter plaatse op N.A.P. - 13 m ligt. Dok voor de bouw van doorlaatcaissons bij Nieuw Bommenede In april werd met het aanleggen van het dok begonnen. Het werk werd aan de N.V. 'Dijksbouw' opgedragen voor de somma van f2 910 745,-. Begonnen werd met het baggeren van de haveningang; vervolgens werd een caisson geplaatst die gebruikt zal worden als loswal. Er werd een hoeveelheid schorklei ontgra ven, en de zinkstukken en de mijnsteen voor de te maken perskaden werden aan gevoerd. Een ter plaatse van de noordelijke ring dijk van de bouwput lopende geul werd 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 52