de aannemer in verband met de minder
gunstige weersomstandigheden nogmaals
uitstel van oplevering was verleend tot
3 juni 1967.
Brouwershavensche Gat
Het damvak op de Kabbelaarsbank
Afgezien van de oppervlaktebehandeling
van de asfaltbekleding en van het inzaai
en van een deel van de kleibekleding, is
het damvak voltooid; de overblijvende
werkzaamheden worden nu uitgevoerd.
Langs de oost- en zuidzijde van de werk
hoven wordt nog steeds gewerkt aan de
aanleg van een stenen dam, die tevens
dienst doet als depot van stortsteen
10/300 kg.
In de verslagperiode werden in en bij de
haven geleidewerken voor de scheep
vaart gemaakt. Dit onderdeel werd door
de firma A. van der Straaten te Hans-
weert uitgevoerd voor een bedraq van
f 98 500,-.
Verlenging van het damvak op de Mid
delplaat
In mei werd een begin gemaakt met de
verlenging van het damvak op de Mid
delplaat in zuidelijke richting over een
lengte van 160 m. Om een goede aan
sluiting van het nieuwe op het reeds ge
maakte werk te verkrijgen werden de ta
ludbekleding en de teenvoorzieningen
van en langs de zuidelijke dijkkop van
het damvak op de Middelplaat opge
broken.
Door de profielzuiger 'Sliedrecht XV', met
een zuigbuisdiameter van 70 cm, werd
zand gewonnen in de ingang van de
haven op de Middelplaat. Al het benodig
de zand is reeds opgespoten. Ook de
mijnsteenperskaden en de damwand van
de teen aan de zeezijde zijn klaar.
Bodembescherming in de zuidelijke geul
van het Brouwershavensche Gat
In mei werd begonnen met het aanbren
gen van de bodembescherming. Aanslui
tend aan de kop van het verlengde dam
vak op de Middelplaat en tegen de
Schouwense oever werd reeds een gedeel
te van de kraagstukken aangebracht. Na
de bouwvakvakantie zal met het aan
brengen van de in de stroomrichting lig
gende stukken worden begonnen.
In de maand juni werden de funderingen
van de pijlers van de kabelbaan aange
bracht. Het werk werd door de Combina
tie Brug Oosterschelde te Kats voor een
bedrag van f 1 665 000,— uitgevoerd.
De constructie is gelijk aan die welke
werd toegepast bij de bouw van de Oos-
terscheldebrug. Elke pijler bestaat uit
drie putten met daarop een koppelstuk of
caisson; alles is uitgevoerd in voorge
spannen beton.
De putten hebben een diameter van
4,25 m. De bovenkant van de funderingen
ligt op N.A.P. 3 m, de onderkant van
de meest zuidelijke pijler op N.A.P.
45,50 m; de bodem ligt ter plaatse van
deze pijler op N.A.P. 21 m; de onder
kant van de meest noordelijke pijler is op
N.A.P. 43,30 m gelegen, terwijl de bo
dem ter plaatse op N.A.P. - 13 m ligt.
Dok voor de bouw van doorlaatcaissons
bij Nieuw Bommenede
In april werd met het aanleggen van het
dok begonnen. Het werk werd aan de
N.V. 'Dijksbouw' opgedragen voor de
somma van f2 910 745,-. Begonnen werd
met het baggeren van de haveningang;
vervolgens werd een caisson geplaatst
die gebruikt zal worden als loswal. Er
werd een hoeveelheid schorklei ontgra
ven, en de zinkstukken en de mijnsteen
voor de te maken perskaden werden aan
gevoerd.
Een ter plaatse van de noordelijke ring
dijk van de bouwput lopende geul werd
50