Die werkzaamheden mogen niet later dan half juni beginnen. De tijd, beschikbaar voor
de eigenlijke blokkering, dat wil zeggen het plaatsen van de caissons en het afwerken
daarvan, alsmede de aansluiting van de landhoofden op de eerste caissons, bedraagt dus
ongeveer twee maanden. Pas daarna kunnen de kleppen van de caissons gesloten
✓✓orden.
n het algemeen zal men bij de blokkering van een sluitgat de werkzaamheden zo
oroberen te verdelen, dat de laatste fase van de sluiting zich afspeelt in een periode
ussen springtij en doodtij. Daarmee wordt bereikt dat naarmate de stroomsnelheden
groter worden ten gevolge van het geringere doorstromingsprofiel, de snelheden weer
/✓at worden gereduceerd ten gevolge van de geringere tijverschillen. Deze omstandigheid
s bijvoorbeeld bij de blokkering van het sluitgat van het Veersche Gat in 1961 ten volle
jitgebuit. Door het grote aantal te plaatsen caissons zal het in de Lauwerszee niet
mogelijk zijn evenzo van de zonne- en maanstand te profiteren.
Onderstaande tabel geeft het berekende verschil in maximale stroomsnelheid in het
.luitgat bij springtij en doodtij tijdens verschillende stadia van de blokkering.
Grootste gemiddelde stroomsnelheid tijdens eb in het profiel van het sluitgat in m/sec.
\antal
gemiddeld
gemiddeld
gemiddeld
jeplaatste
springtij
getij
doodtij
aissons
0
2,0
1,8
1,6
0
2,4
2,2
1,9
5
2,6
2,4
2,1
'0
3,0
2,6
2,4
5
3,4
3,1
2,7
n de periode tussen 1 april en half juni van het jaar 1969 treden er vijf dode tijen en
ijf springtijen op.
loeveel dagen zijn er nu werkelijk in deze periode voor het plaatsen van caissons
beschikbaar? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het nodig de gang van zaken
jdens het plaatsen van de caissons enigermate te kennen.
'ij het ontwerp van de caissons is erop gerekend, dat zij bij de laagwaterkentering,
lus de overgang van eb naar vloed, zullen worden geplaatst. Dit betekent, dat zij zich
)p dat tijdstip aan de waddenzeezijde van het sluitgat moeten bevinden om in de laatste
ase van de eb tegen de dan nog maar geringe stroom in het sluitgat te worden binnen
gevaren. Om nu te zorgen, dat een convooi van caissons tijdig aan de waddenzeezijde
anwezig is, moet men het gedurende de voorafgaande hoogwaterkentering, dat wil
eggen zes uur voor de plaatsing, uit het bouwdok naar buiten varen.
•«la de plaatsing moeten de caissons worden geballast met zand en aangestort met
teen; pas daarna kan aansluitend een nieuwe serie worden neergezet. Hoe groter aantal
aissons men in één keer neerzet, des te langer duurt de afwerking. De afwerking van
;én caisson duurt ongeveer acht uur. Voor een convooi van vijf caissons dat in één keer
vordt geplaatst, is ongeveer 30 uur afwerkingstijd nodig.
iet behoeft wel geen betoog, dat er naar wordt gestreefd, de manoeuvres met de
aissons zoveel mogelijk bij daglicht te doen geschieden. Dat wil zeggen, dat slechts
39