de nautische beseining en de verdere in richting van de voorhavens. Doorgraving van de ringdijk en aanvul ling der sluisterreinen Op 1 februari 1967 werden deze werken voor de eerste maal voltooid opgeleverd. Na een onderhoudsperiode van 4 maan den zal de eindoplevering plaatsvinden. periode werden acht vloeren van de on- derbak van de doorlaatcaissons gestort. Daarna werd begonnen met het stellen van de 10 m hoge diagonaalverbanden. Voor drie caissons kwam men hiermee gereed. Met de bouw van de landhoofdcaissons werd een begin gemaakt. De grondverbe tering hiervoor werd aangebracht. Geleidewerken en wachtplaatsen In de zuidelijke voorhaven kwamen het plaatsen en lassen van de 30 m lange secties voor de vaste geleidewerken na genoeg gereed. De hardhouten bescher mingsschotten kwamen alle gereed; op een paar na zijn ze op hun plaats aan gebracht. Het werk is hiermede in zijn eindfase gekomen. Alleen de dukdalven voor de duw- en conventionele vaart, die in verband met werken van derden pas later kunnen wor den gemaakt, moeten nog worden ge heid. Caissonbouw Mede door de zachte winter maakte het werk goede vorderingen. In de verslag Het eerste gedeelte van de zuidelijke voorhaven De werkzaamheden volgens overeen komst nr. DED-693 zijn op 27 maart 1967 voor de tweede maal geheel voltooid opgeleverd en goedgekeurd. Het tweede gedeelte van de zuidelijke voorhaven De schermdam is bijna gereed. Alleen de kruin moet nog met gietasfalt worden ge penetreerd en daarmee is inmiddels een aanvang gemaakt. Aan de N.O.-zijde van de schermdam is op 60 m vanaf de kop aan de zijde van de scheepvaartgeul een eenvoudige houten steiger gebouwd, waarop door motorkracht bewogen krui wagens zogenaamde 'japanners' Bouw van de doorlaatcaissons in het bouwdok bij Willemstad 555

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 53