de nautische beseining en de verdere in
richting van de voorhavens.
Doorgraving van de ringdijk en aanvul
ling der sluisterreinen
Op 1 februari 1967 werden deze werken
voor de eerste maal voltooid opgeleverd.
Na een onderhoudsperiode van 4 maan
den zal de eindoplevering plaatsvinden.
periode werden acht vloeren van de on-
derbak van de doorlaatcaissons gestort.
Daarna werd begonnen met het stellen
van de 10 m hoge diagonaalverbanden.
Voor drie caissons kwam men hiermee
gereed.
Met de bouw van de landhoofdcaissons
werd een begin gemaakt. De grondverbe
tering hiervoor werd aangebracht.
Geleidewerken en wachtplaatsen
In de zuidelijke voorhaven kwamen het
plaatsen en lassen van de 30 m lange
secties voor de vaste geleidewerken na
genoeg gereed. De hardhouten bescher
mingsschotten kwamen alle gereed; op
een paar na zijn ze op hun plaats aan
gebracht.
Het werk is hiermede in zijn eindfase
gekomen.
Alleen de dukdalven voor de duw- en
conventionele vaart, die in verband met
werken van derden pas later kunnen wor
den gemaakt, moeten nog worden ge
heid.
Caissonbouw
Mede door de zachte winter maakte het
werk goede vorderingen. In de verslag
Het eerste gedeelte van de zuidelijke
voorhaven
De werkzaamheden volgens overeen
komst nr. DED-693 zijn op 27 maart 1967
voor de tweede maal geheel voltooid
opgeleverd en goedgekeurd.
Het tweede gedeelte van de zuidelijke
voorhaven
De schermdam is bijna gereed. Alleen de
kruin moet nog met gietasfalt worden ge
penetreerd en daarmee is inmiddels een
aanvang gemaakt. Aan de N.O.-zijde van
de schermdam is op 60 m vanaf de kop
aan de zijde van de scheepvaartgeul een
eenvoudige houten steiger gebouwd,
waarop door motorkracht bewogen krui
wagens zogenaamde 'japanners'
Bouw van de doorlaatcaissons in het bouwdok bij Willemstad
555