In figuur 4 wordt deze invloed bij verschillende dikte van het watervoerend pakket
geïllustreerd. In het elektrisch model is het drukverloop onder de asfaltmat gemeten
voor de in het Waterloopkundig Laboratorium onderzochte situaties. Hierbij is de
breedte van de asfaltslab gevarieerd.
De overdrukken onder de mat zijn in de figuren voorgesteld door waterkolommen. Daar
het soortelijk gewicht van asfalt 2,0 bedraagt, komt het gewicht van 10 cm asfalt
onder water overeen met de waterdruk van een kolom van 10 cm. De grootte van de
overdrukken geven dus zonder meer de minimale dikte van de te leggen asfaltmat aan.
Brouwershavensche Gat
In het zuidelijk sluitgat van het Brouwershavensche Gat varieert de waterdiepte in het
gedeelte dat voor de toepassing van asfalt in aanmerking komt van 7 tot 21 m.
Het verloop van de overdrukken hangt onder meer af van de waterdiepte; hier zal wor
den toegelicht welke constructiemogelijkheden er zijn bij een waterdiepte van 21 m.
Aan de randen van een bodembescherming treden ontgrondingen op, die verzakkingen
van de rand kunnen veroorzaken. Er treden dan trekkrachten op in de bescherming.
Asfalt is geen materiaal dat in staat is langdurige trekkrachten van enige betekenis op
te nemen, zodat toepassing ervan aan de randen van de bescherming niet raadzaam
genoemd kan worden. Voor de constructie van deze randen wordt gebruik gemaakt van
klassieke zinkstukken welke bovendien door hun ruwe oppervlak ten opzichte van het
gladde asfalt de ontgronding aan de randen beperken. De breedte van deze rand moet
voor het Brouwershavensche Gat tenminste 50 m bedragen. De gladheid van het asfalt-
oppervlak kan eventueel worden verminderd door het aanbrengen van een steenbestor-
ting op het asfalt. In bijgevoegde figuur 5 is voor drie gevallen de breedte van de
asfaltmat gevariëerd. Men ziet dat naarmate de breedte afneemt, met een geringere
asfaltdikte kan worden volstaan.
De geringere breedte van het asfalt moet worden gecompenseerd door het aanbrengen
van een andersoortige bodembescherming, bijvoorbeeld zinkstukken.
Een kostenvergelijking voor de verschillende mogelijkheden zal moeten uitwijzen welke
oplossing het meest aantrekkelijk is.
539