behulp van een stalen plaat op een waterinlaatpoort. De anoden zijn gevat in elastisch,
slijtvast epoxyhars. Op de wanden zijn tevens meetelektroden aangebracht, die dienen
als referentie-elektroden voor de gelijkrichterinstallatie. De anoden en referentie-elek
troden zijn door middel van kabels verbonden met de gelijkrichterinstallatie.
Per schuifwand worden twee van deze installaties geplaatst. De bereikte potentiaal
verschillen worden op een continu registrerend meetinstrument opgetekend. In het
centrale bedieningsgebouw brandt bij goede werking van de gehele installatie één
oranje lamp, evenals op de buitenzijde van elk der ruimten in de nablaliggers waarin een
gelijkrichterinstallatie is geplaatst.
Treedt een defect op, dan dooft de lamp in het bedieningsgebouw en in de gel ij krichter-
ruimte waar de storing is opgetreden.
Het verfsysteem
De gehele staalconstructie is voorzien van een verfsysteem op basis van epoxyhars.
Uit een groot aantal corrosieproeven is gebleken, dat met een dergelijk systeem in
zeewater goede resultaten worden verkregen. Voor het aanbrengen van de verf zijn op
de samenstelplaatsen van de schuiven in Utrecht en Rotterdam verfcabines gebouwd,
waarin halve schuifwanden met een lengte van 30 m en een breedte van 11 m konden
worden behandeld. Een verfprodukt op epikotebasis vereist namelijk een verwerkings
temperatuur van minstens 10° C en een relatieve vochtigheidsgraad kleiner dan 70%.
Omdat ook in de winter doorgewerkt moest worden moest het conserveren wel in
speciaal voor dit doel gebouwde cabines plaatsvinden. Na het stralen werd een laag
epikotezink aangebracht met een laagdikte van ongeveer 40 micron, waarna een laag
epikote-aluminium van ongeveer 20 micron en een laag epikote-teer van ongeveer 225
micron volgden. Scherpe kanten en moeilijk te bereiken delen werden met de kwast
voorgezet, waarna de rest werd opgespoten met een hoge-drukspuit waarvan de spuit-
druk bij de spuitopening 130 tot 200 atmosfeer bedroeg.
Na de montage op de bouwplaats in het Haringvliet zijn de montagelassen geconser
veerd en beschadigingen bijgewerkt die waren ontstaan tijdens het transport en de
montage.
453