kan worden begonnen met het persen
van zand tussen de mijnsteenkaden. Dit
betekent dat de grondverbetering met
zand is aangeklopt tot ongeveer N.A.P.
- 2 m en de voor het afdekken van de
belopen benodigde mijnsteen in de pers
kaden is gelost.
Aan de oostzijde van de haven ingang
is het baggerwerk voor de grondverbe
tering gereedgekomen, evenals het ge
deelte van de glooiing dat een filterop-
bouw heeft en in den droge moest wor
den gemaakt. Voortgegaan werd met het
uitbouwen van het grondmassief tot een
hoeveelheid van ruim 200 000 m3, die nog
aan de haven kan worden ontleend.
De vorderingen van het baggerwerk
voor de scheepvaartgeul zijn zodanig
dat dit onderdeel vermoedelijk binnen
de daarvoor gestelde termijn gereed zal
zijn. De baggermolen 'Triton', die volgens
het aanvankelijk plan reeds in oktober
1966 op het werk terug zou komen, wordt
in het vroege voorjaar opnieuw voor
baggerwerk ingezet.
Tegenover deze goede voortgang van
het baggerwerk staat helaas een ver
traging, die is ontstaan in het zandpers-
bedrijf voor de havendam en de ooste
lijke havennol. Ondanks deze vertraging
mag worden verwacht dat het werk toch
nog vóór de gestelde datum kan worden
opgeleverd.
Wegen in de buitenpolder Maltha
Aangezien de plaats waar de caissons
voor de afsluiting zullen worden gemaakt
is gelegen ten westen van het sluizen-
complex, diende op korte termijn een
verbindingsweg tot stand te worden ge
bracht tussen de toeleidingsweg naar de
sluizen en het werkterrein voor de cais-
sonbouw. De verbindingsweg bestaat uit
een 1010 m lang gedeelte met een ver
hardingsbreedte van 7,33 m en verder
uit een gedeelte op de afrit naar de
toekomstige Zoomweg gelegen, ter lengte
van 890 m en met een verhardings
breedte van 5,08 m Ten dienste van
het landbouwverkeer en het toekomstige
lokale verkeer dienen voorts nog wegen
te worden gemaakt ter gezamenlijke
lengte van 820 m m.et een verhardings
breedte van 3,20 m.
De verhardingsconstructie van de verbin
dingsweg bestaat uit een zand-cement-
stabilisatie van de ondergrond ter dikte
van 15 cm, waarop twee lagen grindzand-
asfalt ter dikte van 6 cm worden ge
spreid. De voorlopige toplaag bestaat
uit een 3 cm dikke laag open asfalt
beton. De constructie van de landbouw-
wegen bestaat uit een fundering van
silex van 20 cm waarop een penetratie-
dek van slakkenzand en een slijtlaag
worden aangebracht.
De wegenbouwwerkzaamheden zijn aan
gevangen m september 1966; half no
vember was de fundering van zand
cement met daarop twee lagen grindas-
falt gereed en voor het verkeer naar het
terrein van de inmiddels aangevangen
caissonbouw opengesteld.
Het nog te verrichten grondwerk en het
aanbrengen van de asfalttoplagen zullen
in dit voorjaar worden uitgevoerd.
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
Verhoging van de zeedijk tussen Delfzijl
en Fiemel
Het bestek voor de tweede fase van de
binnenwaartse verlegging van de 450 m
lange zeedijk voorlangs het optieterrein
van de K.N.S. bij Delfzijl ligt gereed.
Het werk zal in 1967 worden uitgevoerd.
Het overge gedeelte van de dijkver
zwaring tussen Delfzijl en Weiwerd is
voltooid.
Het 200 m lange dijkvak ten westen van
de Schaaplaan voorlangs het A.K.U.-in
dustrieterrein bij Heveskes is, voor wat
betreft de eerste fase van het werk, ge
reedgekomen. Ook de eerste aanzet van
de verhoging van de zeedijk langs de
noordrand van de Kwelder Oterdum over
een lengte van 1500 m en tot een voor-
496