2 ^8.85 f /m Voltooide onderbak van een doorlaatcaisson 2. Dwarsdoorsnede van de caisson met de onder en bovenkleppen duurt ongeveer 6 minuten. Hierna moeten de waterspiegels in en buiten de caissons zo snel mogelijk gelijk komen, om de zijschotten die dienen voor tijdelijke afsluiting te kun nen verwijderen. De opkomende vloedstroom zou de zijschotten aan de waddenzijde met grote kracht tegen de caissons drukken, zodat het bijzonder moeilijk zou zijn ze nog los te krijgen. Om nu het buitenwater snel in de caisson te laten vloeien, worden vlak voordat de cais son op de bodem staat houten luikjes in de zijschotten geopend. Dadelijk na het zinken worden de caissons geballast door de bovenbak vol te spuiten met zand. Door deze ballast krijgen de caissons voldoende gewicht om verschuiving over de drempel te voorkomen. De openingen aan de korte zijde van de bak moeten vóór het volspuiten met schotbalken worden afgesloten. Per caisson kan ongeveer 1000 m3 ballastzand worden aangebracht. Snelle ontwatering van het opgespoten zand wordt bevorderd door een drainage-systeem met plastic buizen, die via openingen in de zij wanden van de ballastbak lozen. Om een doorgaande kering te vormen vult men de kamers die ontstaan door het in elkaar grijpen van de op de kopwanden van twee caissons aangebrachte ribben, met stortsteen en mijnsteen. Vervolgens worden tussen de caissons overbruggingen gemaakt met behulp van de inmiddels vrijgekomen zijschotten; zo wordt een doorgaande ver binding gevormd over de reeds geplaatste caissons. Tegen de opstaande randen van de onderbak aan de waddenzijde worden ter verminde ring van de onderloopsheid aanstortingen van loodslakken en bazaltsteen gemaakt. Afsluiting van de doorstroomopeningen Vanwege de grote lengte en kwetsbaarheid van de smalle caissonreeks heeft men ge zocht naar een systeem waarvan de bedrijfszekerheid onder alle omstandigheden ge waarborgd is. Vooral ook omdat het hier om zulke grote aantallen afsluitmiddelen gaat, wilde men het neerlaten ervan zo mogelijk zonder mechanische aandrijving doen plaats vinden. De Lauwerszee-caissons worden daarom voorzien van kleppen die, met het oog op de sluitingsprocedure, verdeeld zijn in onder- en bovenkleppen. Boven de tot nu toe bij de 491

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 45