2
^8.85
f
/m
Voltooide onderbak van een doorlaatcaisson
2. Dwarsdoorsnede van de caisson met de onder
en bovenkleppen
duurt ongeveer 6 minuten. Hierna moeten de waterspiegels in en buiten de caissons zo
snel mogelijk gelijk komen, om de zijschotten die dienen voor tijdelijke afsluiting te kun
nen verwijderen.
De opkomende vloedstroom zou de zijschotten aan de waddenzijde met grote kracht
tegen de caissons drukken, zodat het bijzonder moeilijk zou zijn ze nog los te krijgen.
Om nu het buitenwater snel in de caisson te laten vloeien, worden vlak voordat de cais
son op de bodem staat houten luikjes in de zijschotten geopend.
Dadelijk na het zinken worden de caissons geballast door de bovenbak vol te spuiten
met zand. Door deze ballast krijgen de caissons voldoende gewicht om verschuiving over
de drempel te voorkomen. De openingen aan de korte zijde van de bak moeten vóór
het volspuiten met schotbalken worden afgesloten. Per caisson kan ongeveer 1000 m3
ballastzand worden aangebracht. Snelle ontwatering van het opgespoten zand wordt
bevorderd door een drainage-systeem met plastic buizen, die via openingen in de zij
wanden van de ballastbak lozen.
Om een doorgaande kering te vormen vult men de kamers die ontstaan door het in
elkaar grijpen van de op de kopwanden van twee caissons aangebrachte ribben, met
stortsteen en mijnsteen. Vervolgens worden tussen de caissons overbruggingen gemaakt
met behulp van de inmiddels vrijgekomen zijschotten; zo wordt een doorgaande ver
binding gevormd over de reeds geplaatste caissons.
Tegen de opstaande randen van de onderbak aan de waddenzijde worden ter verminde
ring van de onderloopsheid aanstortingen van loodslakken en bazaltsteen gemaakt.
Afsluiting van de doorstroomopeningen
Vanwege de grote lengte en kwetsbaarheid van de smalle caissonreeks heeft men ge
zocht naar een systeem waarvan de bedrijfszekerheid onder alle omstandigheden ge
waarborgd is. Vooral ook omdat het hier om zulke grote aantallen afsluitmiddelen gaat,
wilde men het neerlaten ervan zo mogelijk zonder mechanische aandrijving doen plaats
vinden.
De Lauwerszee-caissons worden daarom voorzien van kleppen die, met het oog op de
sluitingsprocedure, verdeeld zijn in onder- en bovenkleppen. Boven de tot nu toe bij de
491