1. Schema van het koppelen van de caissons
1 FENDER VAN,
I RUSHOUT
2. Bovenaanzicht van het verende draaipunt tussen
twee caissons
De blokkering van het sluitgat zal plaatsvinden in het voorjaar van 1969. In verband
met de voorbereidende werkzaamheden, de weersomstandigheden en de lengte van de
dagen in die periode zal de eerste caisson niet vroeger kunnen worden geplaatst dan
omstreeks half april. Alle caissons moeten worden geplaatst tijdens het moment van
laagwater, bij voorkeur bij daglicht en niet gedurende de weekenden of feestdagen.
Het aantal voor plaatsing geschikte laagwaters wordt door deze eisen nogal klein. Zou
er bij elk geschikt laagwater één caisson worden geplaatst, dan zou de sluitingsoperatie
veel te lang duren. De stroomsnelheden over de drempel nemen namelijk snel toe
naarmate er meer caissons worden geplaatst, zodat de periode met felle stromingen te
lang zou duren. Bovendien zou er in het sluitingsjaar onvoldoende tijd overblijven om
na de sluiting over de caissons het zandlichaam van de dijk aan te brengen. Er moeten
dus meer caissons tegelijkertijd worden geplaatst; daartoe zullen de caissons worden ge
koppeld tot eenheden van twee, drie en vijf stuks.
De aldus gevormde eenheden moeten zo star zijn, dat ze zonder moeite met behulp van
sleepboten op de goede plaats kunnen worden gebracht; anderzijds moeten zij zo
flexibel zijn, dat de in de koppeling optredende krachten nimmer catastrofaal worden.
Gekoppelde caissons hebben de neiging om onder invloed van golfslag, stroming en
wind ten opzichte van elkaar te gaan slingeren bewegen om de langsscheepse as
stampen bewegen om de dwarsscheepse as -, draaien waarbij de lengteassen een
hoek vormen, zowel horizontaal als verticaal en verschuiven, zowel in horizontale als in
verticale richting.
In het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen is het na een aantal
proeven gelukt een zodanig flexibele koppeling te maken, dat bij geen der bovenge
noemde bewegingen de veiligheid in de koppeling wordt overschreden. Een gelukkige
omstandigheid hierbij bleek te zijn, dat de normaal te verwachten golfslag de caissons
nauwelijks doet bewegen, zodat vrijwel uitsluitend de door de stroming en het slepen
opgewekte krachten moeten worden opgenomen.
De elastische koppeling wordt zo uitgevoerd, dat de caissons in de bovenste hoeken van
de kopwanden ten opzichte van elkaar kunnen scharnieren. Hiertoe zijn op de kop-
wanden betonelementen aangebracht, die tezamen met een 70 cm dikke rijshouten wiep
als verende spil een draaipunt vormen. De caissons worden door middel van twee met
489