1
In uiterst zeldzaam voorkomende gevallen zullen stoten van 33 t/m caisson, dus van
totaal 1000 t per caisson kunnen optreden. Deze krachten zullen trachten de caisson in
dwarsrichting over de drempel te verplaatsen, maar de wrijving tussen de caissonbodem
en de stenen drempel is bij het totale gewicht van de caisson mee zandballast voldoende
om dit te voorkomen: de maximaal benodigde wrijvingscoëfficiënt van 0,41 treedt ook
inderdaad op.
De doorstroomopeningen van de caissons zullen alle worden voorzien van kleppen.
De caissons worden gebouwd in een bouwput van 350 bij 120 m, die door middel van een
open bemaling wordt drooggehouden. De bouwput grenst aan het werkeiland in de
Lauwerszee. De bodem van deze bouwput ligt op N.A.P. 3,95 m. Met de bouw van de
caissons is aangevangen in juni 1966; eind 1968 moeten ze zijn voltooid.
Het varen met de caissons.
De caissons worden drijvend gemaakt door het benedenste gedeelte van de door
stroomopeningen af te sluiten met zijschotten. De schotten worden samengesteld uit ge-
creosoteerde houten balken, aan elkaar verbonden met spanstaven. Voor waterdichte
aansluiting tegen de caisson wordt een driehoekig rubberprofiel aangebracht. De schotten
passen van onderen in een aan de caisson bevestigde oplegstoel, aan de bovenzijde
worden zij vastgehouden door een grendel. Deze grendel is zo gemaakt, dat het schot
al dadelijk met enige kracht tegen de caisson wordt aangedrukt, zodat reeds tijdens
het stijgen van het water in de bouwput waterdichte afsluiting is gewaarborgd. Als de
schotten later weer moeten worden verwijderd, kan de grendel van de ballastbak af
worden gelost door een ruk aan een nylon trekdraad. Om kleven van een caisson op de
bodem van de bouwput tegen te gaan, is een filterconstructie ontworpen op de bodem
van de bouwput; ze bestaat uit een zanddicht nylonweefsel, zogenaamd polyprop,
waarop een 7 cm dikke laag filtergrind wordt aangebracht. Hierop wordt een werkvloer
van watervast hardboard gelegd, die na het storten van de vloer van de bodembak aan
die vloer verankerd blijft. Mocht er ondanks dit filter niettemin onderdruk onder de cais-
sonvloer blijven, waardoor die zou blijven vastkleven, dan kan alsnog water onder de
caissonbodem worden geperst door in de vloer ingestorte buisjes.
488