door middel van betonnen kolommen rust op de onderbak. Loodrecht op de as van de
caissons staan vijf dwarsschotten en twee kopwanden, die de caisson in zes comparti
menten of doorstroomopeningen verdelen.
De draagconstructie van de caisson bestaat uit drie hoofdliggers, in de lengterichting
van de bodem- en de hooggelegen ballastbak. De wanden van bodem- en ballastbak
vormen de onder- en de bovenrand van iedere ligger; daartussen zijn kolommen aan
gebracht, terwijl het geheel is verstijfd met stalen diagonaalverbanden. De kopwanden
en de dwarsschotten verstijven het gehele samenstel in de dwarsrichting.
De drie langsliggers kunnen worden beschouwd als vakwerken met zeer stijve onder
en bovenranden. De constructief meest rationele oplossing wordt verkregen als elk van
de drie langswanden een derde deel van de belasting opneemt. Deze toestand wordt zo
goed mogelijk benaderd door de tussenschotten zeer stijf te maken. Dit is een van de
redenen waarom deze schotten niet als een open portaal zijn uitgevoerd, maar als bijna
geheel gesloten wanden.
In het artikel 'De ontwikkeling van doorlaatcaissons sinds de sluiting van het Veersche
Gat' in het Driemaandelijks Bericht nr. 34 (november 1965) is uiteengezet dat een caisson
eventueel alleen onder de beide uiterste of onder de middelste compartimenten kan wor
den ondersteund. Van een dergelijke ondersteuning is bij het ontwerp van de caissons
voor de Lauwerszee uitgegaan.
De berekening van de zeer veelvoudig statisch onbepaalde langsligger werd uitgevoerd
met behulp van een rekenautomaat, waarbij gebruik kon worden gemaakt van het reken
programma dat in opdracht van de Deltadienst voor dergelijke berekeningen is ont
wikkeld. Het was op deze manier mogelijk om in zeer korte tijd de onder verschillende
omstandigheden in de constructie optredende krachtenverdeling te bepalen. De gevolgen
van de wijzigingen in de constructie die naar aanleiding van de resultaten van deze
eerste berekeningen noodzakelijk waren, konden eveneens binnen zeer korte tijd en
tegen geringe extra kosten worden bepaald. Juist bij deze gecompliceerde betoncon
structies, die zesentwing maal moeten worden vervaardigd, kon door de inschakeling
van een computer veel tijd en geld worden bespaard.
Naast de verticale krachten werken op de geplaatste caissons in dwarsrichting de water
druk en de golfdruk.
486