door middel van betonnen kolommen rust op de onderbak. Loodrecht op de as van de caissons staan vijf dwarsschotten en twee kopwanden, die de caisson in zes comparti menten of doorstroomopeningen verdelen. De draagconstructie van de caisson bestaat uit drie hoofdliggers, in de lengterichting van de bodem- en de hooggelegen ballastbak. De wanden van bodem- en ballastbak vormen de onder- en de bovenrand van iedere ligger; daartussen zijn kolommen aan gebracht, terwijl het geheel is verstijfd met stalen diagonaalverbanden. De kopwanden en de dwarsschotten verstijven het gehele samenstel in de dwarsrichting. De drie langsliggers kunnen worden beschouwd als vakwerken met zeer stijve onder en bovenranden. De constructief meest rationele oplossing wordt verkregen als elk van de drie langswanden een derde deel van de belasting opneemt. Deze toestand wordt zo goed mogelijk benaderd door de tussenschotten zeer stijf te maken. Dit is een van de redenen waarom deze schotten niet als een open portaal zijn uitgevoerd, maar als bijna geheel gesloten wanden. In het artikel 'De ontwikkeling van doorlaatcaissons sinds de sluiting van het Veersche Gat' in het Driemaandelijks Bericht nr. 34 (november 1965) is uiteengezet dat een caisson eventueel alleen onder de beide uiterste of onder de middelste compartimenten kan wor den ondersteund. Van een dergelijke ondersteuning is bij het ontwerp van de caissons voor de Lauwerszee uitgegaan. De berekening van de zeer veelvoudig statisch onbepaalde langsligger werd uitgevoerd met behulp van een rekenautomaat, waarbij gebruik kon worden gemaakt van het reken programma dat in opdracht van de Deltadienst voor dergelijke berekeningen is ont wikkeld. Het was op deze manier mogelijk om in zeer korte tijd de onder verschillende omstandigheden in de constructie optredende krachtenverdeling te bepalen. De gevolgen van de wijzigingen in de constructie die naar aanleiding van de resultaten van deze eerste berekeningen noodzakelijk waren, konden eveneens binnen zeer korte tijd en tegen geringe extra kosten worden bepaald. Juist bij deze gecompliceerde betoncon structies, die zesentwing maal moeten worden vervaardigd, kon door de inschakeling van een computer veel tijd en geld worden bespaard. Naast de verticale krachten werken op de geplaatste caissons in dwarsrichting de water druk en de golfdruk. 486

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 40