Volgorde der werken bij de bouw van de afsluitdijk
uit te voeren. Daarnaast heeft hij uit de omgeving losse werkkrachten aangetrokken en
opgeleid. Het is niet alleen gewenst dat de Lauwerszeewerken regelmatig voort ang
vinden, maar ook dat elk van de bedrijven voortdurend een taak heeft en da het
materieel een maximaal rendement oplevert.
Belangrijk voor het waterbouwkundig bedrijf is vooral dat de vaste kern van het personeel,
die met de werkomstandigheden in dit gebied vertrouwd is geraakt, steeds in stand lijft.
Een regelmatige uitvoering der werken heeft voorts uit budgetair oogpunt het voordee dat
jaarlijks ongeveer gelijke bedragen worden verbruikt, hetgeen de financiële planning ver
gemakkelijkt.
Tot dusver uitgevoerde werken
Na de aanleg van de werkhoven in het Bootsgat in Oostmahorn in 1961 werd in 962
begonnen met de eigenlijke werken aan de afsluitdijk door de bouw van het werkei nd.
Dit werkeiland vormde met zijn havens en opslagterreinen, de bouwputten voor de kunst
werken en de concentratie van stafleden en aannemers en directie de basis voo; de
verdere werken. In de winterseizoenen van 1963 op 1964 en van 1964 op 1965 werd aan de
oostzijde van het werkeiland een bouwput voor de doorlaatcaissons voor de sluiting an-
gelegd. Door die voorziening werd het mogelijk alle betonwerken zodanig in een werk
schema in te passen dat met behoud van de eis der continuïteit de uitwateringssluizen de
schutsluis en de caissons tijdig voor het sluiten van de dijk gereed zouden komen.
In het najaar van 1963 werd begonnen met de bouw van de uitwateringssluizen en in de
zomer van 1965 met de schutsluis. Deze kunstwerken zullen in 1968 gereedkomen, zodat
zij na de sluiting in 1969 meteen in dienst kunnen worden gesteld. Met de bouw var de
doorlaatcaissons, waarvoor 3 jaar nodig wordt geacht, zal in het voorjaar van 1966
worden begonnen.
De dijkwerken werden intussen in 1963 voortgezet met de bouw van een 1500 m i mg
dijkvak aan de oostzijde van het werkeiland. In 1963 werd, tegelijk met dat dijkvak, op
2,5 km uit de Groninger kust, nabij het Vierhuizer Gat een dijkvakje gemaakt met en
lengte van 550 m. Dit dijkgedeelte werd ingericht als werkhoven. Het voor het definitieve
profiel benodigde zand werd aangebracht en afgemaakt tot een vlak terrein op een
hoogte van N.A.P. 3,50 m. Erlangs is een havenkom gebaggerd. De ligging van de
losplaats werd bepaald door de geul van het Vierhuizer Gat, omdat die het meest oostel ke
210